En "CAN-BUS" LED är en vanlig LED med ett större effektmotstånd, så dom i praktiken drar mer ström än motsvarande "vanlig" LED. Vanliga LED drar inte tillräckligt med ström för att (dom flesta) CAN-BUS system ska förstå att lampan är hel.
Nackdelen med "CAN-BUS" LED och dess extra strömförbrukning är att dom måste göra sig av med mer värme, därför sitter det ofta en rätt stor kylfläns på dessa LED's. Det kan i extrema fall ge bekymmer om LED'en i fråga monteras där det är väldigt dålig luftspalt. "Vanliga" LED alstrar så pass lite värme att dom kan monteras istortsett vart och hur som helst.
Vill man veta om man har CAN-BUS på innerbelysningen är det enklaste alternativet att bara rycka ut en av innerbelysningslamporna.
Att rycka t ex en halvljuslampa säger inte ett skit. Väldigt dum logik då många bilar hade lampövervakning på bl.a. halvljus långt innan CAN-BUS existerade.
Senast redigerat av Lucif3r (4 augusti 2020)