3723
Sök

Astra GSI som gifte sig med en Saab Turbo.

Astra f GSI 16v som utrustas med Saab B204 turbo motor och allt pyssel därikring.

18 965 Visningar
Uppdaterades senast 16 augusti 2020
Kärnkraftstomte
775 Inlägg
19 oktober 2019
#41
Med tanke på hur kompressorhjulet ser ut så skulle jag nog lyfta på toppen och ta reda på var metallfragmenten har tagit vägen.

Kul att det händer lite i vilket fall som helst smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

77 Inlägg
22 oktober 2019
Trådstartare
#42
EPG skrev:
Med tanke på hur kompressorhjulet ser ut så skulle jag nog lyfta på toppen och ta reda på var metallfragmenten har tagit vägen.

Kul att det händer lite i vilket fall som helst smile

Ja det vore skönt att göra men fick bli en kompromiss nu då jag behöver ha denna rullande fram tills vinterbilen är vägduglig och motorn ska ju plockas isär i vinter ändå är tanken. smile
Senast redigerat av Borren (22 oktober 2019)

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
13 april 2020
Trådstartare
#43
Här va det länge sedan jag uppdaterade!

Händer inte mycket med Astran i nuläget då andra projekt tagit form under vinterhalvåret men nu har jag precis plockat fram och ställt på Astran för säsongen.

började med lite underhåll i form av ett oljebyte och lite felsökning av ett kluckande som dykt upp i framvagnen.
Det visade sig att skruven till höger spindelled satt löst så det va lättlöst som tur var.

Riktigt skönt att köra den igen och får se om man hinner pilla lite mer framöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-6258aacc6354af6c930099d6edaa82c1.jpg

Planen har ändrats lite då jag nog ska behålla den mer eller mindre som den är och inte göra några större förändringar utan bara mindre förbättringar.

Jag tycker den går precis lagom i nuläget med nya turbon så nu är planen att fixa växlingslänkaget då det är under all kritik och även få till ett snyggare utblås då det är en 2½" rör bara i nuläget samt fixa lite med inredningen och polera över bilen lite. cool

Livet är för kort för slöa bilar!

241 Inlägg
77 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#45
Jdmboy96 skrev:
Ser riktigt bra ut gör den smile

Tack så mycket! smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
#46
Fått tummen ur och äntligen snickrat ihop ett slutrör så avgasröret inte slutar under bilen, blev en hel del tystare i kupén nu vilket är positivt tycker jag. smile (ni får ursäkta skiten, tvättade bilen precis efter men tog ingen bild när den va tvättad tyvärr roll)
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8b06467c82ace8baca895fc8b0a95708.jpg

Sen va det dags att låta turbon andas lite bättre, införskaffat mig en "kungs kobra" från Maptune, lite svårt att se men ganska stor skillnad i verkligheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-25942a0c10f6bd49792c15b54f606dcb.jpg

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-cdb694e4e055489bbe6c9a9c2b8a640f.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-238a255fb328a8466e2277161aebf1bb.jpg

Tänkte att det skulle vara "bolton" men fick bygga om vevhusventilationen lite som synes på bilden, men tror faktiskt att det blev bättre nu än innan då jag upptäckte att slagen var vikt mellan röret och ventilkåpan. satt en snabbanslutning för slang på nya kobran men röret va rätt diameter så kapade av 90 graders vinkel av röret och skarvade ihop det med en slang. big_smile

En rolig effekt är att det blev betydligt trevligare insugsljud nu med vilket vi inte klagar över då avgasljudet blev lägre.
Blev ju tystare att åka då man blev av med drönandet i kupén men låter ändå gött när man gasar då man hör turbon och dumpen tydligare nu. cool

Livet är för kort för slöa bilar!

340 Inlägg
1 maj 2020
#47
Kul projekt! Saab motorer har sin charm. Du får klocka lite prestandasiffror också:)

Wellpappsarbetare & Deltidsbrandman
9 Inlägg
11 maj 2020
#48
[quote=Borren

Även fått ett till paket! Vad kan detta vara?
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ec7190875378ab57fad37da0b174dec7.jpg

En TD04HL-19T-7 med billet 6/6 kompressor hjul!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-14eddb1277e0c3e2c567e1bdc95f7ee2.jpg
Turbon är Arashi som jag läst både positivt och negativt om men får se hur den presterar i bilen sen.[/quote]
Vart köper man en sådan där pjäs, direkt från Arashi?

För allas trevnad, håll tungan i rätt mun.

77 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#49
Johan-99T16 skrev:
[quote=Borren

Även fått ett till paket! Vad kan detta vara?
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ec7190875378ab57fad37da0b174dec7.jpg

En TD04HL-19T-7 med billet 6/6 kompressor hjul!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-14eddb1277e0c3e2c567e1bdc95f7ee2.jpg
Turbon är Arashi som jag läst både positivt och negativt om men får se hur den presterar i bilen sen.[/quote]
Vart köper man en sådan där pjäs, direkt från Arashi?

Jag köpte min från nicke_lsport_au på Ebay, den har fungerat problemfritt hittills. smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#50
Slim skrev:
Kul projekt! Saab motorer har sin charm. Du får klocka lite prestandasiffror också:)

Ja kanske skulle prova det någon dag, hade varit kul att se skillnaden mot C20XEn som satt original och skillnad mellan turboaggregaten faktiskt! big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#51
Hallå igen!

Då det gått och blivit sommar så stod jag inte ut med att lacken blivit mer åt det rosa hållet på Astran så polermaskinen åkte fram! big_smile

Vad gör man när man har ny polerad och vaxad bil?
Jo! Letar fram lite sjyssta bakgrunder och tar lite bilder såklart!

Så här kommer några. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1d783baf9c9ff7b697a8eb92ae965dc8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c530f23ecf3cd8a39842274f1e133164.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-15950778fc800f228c9b1bdd0105b99f.jpg

Händer det något mer då?

Jodå, hade en sportfjädersats liggandes av märket FK så passade på att montera den tillsammans med tillhörande stötdämpare och nya fjäderbenslagringar då dem gamla börjat spricka i godset.

Tyvärr missade jag helt att ta bilder på monteringen av grejerna. sad

Men det gick relativt odramatiskt till, tyvärr gick ena innre drivknutsdamasken sönder på vänster sida när jag demonterade ena fjäderbenet så det måste åtgärdas framöver men jag kan bjuda på en efter bild iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d424ba0e406d2bc3dad2d86c02fa1c22.jpg

Blev inte jätte mycket lägre, någe stötigare men betydligt stabilare på vägen framför allt när man bromsar och vid höga hastigheter vilket är en välkommen förbättring!

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
20 juni 2020
Trådstartare
#52
Nu har man fått hem lite mer godis till Astran som jag hoppas kommer göra skillnad i körglädjen då växelspaken är väldigt svampig och inte har några distinkta lägen i nuläget.

Ett Bussnings kitt och en shortshift från 4H-Tech som blir dagens lilla projekt. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f66d3fc57d8809c2fff59acc3f54324f.jpg

Där nere bakom motorn sitter den lilla rackaren!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8f20afb26f79e1f924c080a3f8841f78.jpg

Efter lite akrobatiska rörelser i motorrummet så hamnade länkaget tillslut på bänken. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-35dd0317c7d818993011db75d8c5454c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7336823f48858435d6eb7ee8365823ee.jpg

Skillnaden på hävarmen är att center pinnen är lite förskjuten så man får en annan hävarms effekt och där med kortare lägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b089075ef75cb7fcc8ab53b854a3eecf.jpg

Nya grejorna på plats och dem hamnade även på plats i bilen efter lite mera akrobatik, klämda armar och svordomar. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-833632562d76bcb65e2ab581dfdcdd1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ac87550a5bced38e563502604a3e4e3b.jpg

Här är en liten video på skillnaden före och efter, känns riktigt bra s å nu hoppas jag damasken kan dyka upp så jag kan prova Astran på riktigt med fjädring och växling. big_smile
https://www.youtube.com/watch?v=Ga8tUTSsIDk

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
28 juni 2020
Trådstartare
#54
Jdmboy96 skrev:
Det såg bra ut big_smile

Ja det blev riktigt bra, är lite ovan vid att lägena är så tighta så ibland tror jag att jag inte fått i växeln, men är nog en vanesak att gå från superslappt till irodninggjort och shortshift big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
28 juni 2020
Trådstartare
#55
Nu så har jag fått hem ett litet kitt till inre Drivknutsdamasken!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9da489f6f3844738680ee11a2766bac2.jpg

Boven i dramat wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-33f0a6c6cfdcc47ffcbe3acfcbf97b3e.jpg

Bara börja då, släppte på spindelleden och yttre drivknuten så gick det få ur drivaxeln hyfsat smärtfritt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e2cd263e395fa95483d3064ca3cf5096.jpg

En låsring så va drivknuten borta den med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-0cbafb28d8597c28a297c61d2cd97c6d.jpg

Rengjort drivknuten, va nog bra att jag tagit cykeln till jobbet sedan damasken gick sönder för va lite grus och skit i som jag fick pilla och tvätta ur. Passar även på att kika på splinsen och dem ser bra ut! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1401e6f6d92fdbc43222e327ebfd2939.jpg

Ett väldigt bra verktyg till att klämma klammersarna till damasken!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9976d638874d7230624739c591d19e44.jpg

Pilla i lite nytt fett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5f434d92d05aab4538ec4f02cbdbc6ce.jpg

Sådär ja, som nytt igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a963cfa1bddf36c9a28fee83c1e6ea07.jpg

Åter på plats och här ser ni även mina nya fina fjädrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-6da1565f8acec305c7f0856689edc4d4.jpg

Blev en bild på Astran och Asconan som jag passade på att starta och motionsköra lite på grusvägen hemma. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-08c15d3b92da0474a669d1b28a032e8a.jpg

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
17 juli 2020
Trådstartare
#56
Nu så är det dags för lite service.

Olja och filter till motorn ska bytas, bromsar luftas, kollas över och motioneras,
hjulen ska skiftas fram till bak och kollas över och fyllas med lite högre tryck, och oljeläckage ska tätas för här ska köras bana! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-825f0bcf9c28f117c5790e3213be94bf.jpg

Oljepumpens o-ring har tidigare skjutit så blev en habravink lösning och fel o-ring hamnade på plats med ett irriterande läckage som följd så nu var det dags att plocka ner det igen och montera en ny original o-ring samt fylla upp med lite ny olja.
Valde Mobil1 FS x1 5w50 som ska vara lite bättre kvalité till ett överkomligt pris så kändes bra att kosta på lite olja i maskin inför banan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e3de90565e14f2250baaca7a337e5684.jpg

Sen kom brorsan förbi och vi tvättade av bilarna och han plåtade en riktigt bra bild på våra bilar!
En Kadett GSI 16V och en Astra GSI 16V alltså storebror och lillebror! cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-66f477bd210c143270962ceda790ea15.jpg

Så spolar vi fram till tidigt på söndag morgon då jag och min sambo åkte dem ca 2 timmar från Norrköping till Gelleråsen Raceway! vi körde bilen fram och tillbaka, var lite av en chansning att inte ta den på släp men finns tyvärr varken släp eller körkort tillgängligt denna söndag så fick bära eller brista!

Och här är vi på plats, med ett visst adrenalinpåslag rullar vi fram till line-upen i väntn på att få ge oss ut ett par varv! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-28763972971fe3a54a5b8a89fd6b3b9a.jpg

Även min sambo provade på ett par varv och hon skötte sig galant!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-cf782fbd6ed163ccb373cd3a70c9659f.jpg

Men det va svårt att inte bli omåkt av bilar med R-däck verkar vara en jäkla skillnad trots att jag tyckte jag köpte skapliga däck när jag bytte senast så vore kul att prova R-däck och kanske laborera lite med hjulvinklarna till nästa gång. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ca5fcff97f09fe364b72913ead7e93e1.jpg

Sambon filmade även en liten kort snutt, brorsan har en kamera som man kunde monterat i bilen men tyvärr hade han lånat ut den redan.
https://youtu.be/CMuNE3YrhyA

Sen va det bara att kasta in grejerna och rulla vidare, blev en tripp till centrum i Karlskoga och få i sig en matbit, vidare till Örebro för att gå lite på IKEA, och en glass i hjortkvarn så var sambon nöjd med. big_smile
Allt som allt skötte (och höll) Astran bra då ingenting strulade, har bara kollat däcktryck och oljenivåer under dagen, allt har rullat på och det var superkul att köra lite på banan!
Lite "risky" men väldigt smidigt att bara rulla in lasta ur köra och lasta in och köra vidare faktiskt men fungerade bra denna gång! cool

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
#57
Då det vore kul att ha en liten stämpel på hur bilen går i nuläget laddade jag ner en app och gav mig ut och blåste en 0-200 repa i ren nyfikenhet. Resultatet blev:
0-100 7.2s @125m.
0-200 27.3s @1044m.
Vilket jag är ganska nöjd med.
Laddar 1bar på alla växlar så är nog ungefär som steg 2 i nuläget.
Vägde även bilen på kontrollplats och den väger i dagsläget med förare 1340kg.

Använde appen Drag Racer om någon undrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-52ea1b350c2e41de93c7ca9ea5604fd2.jpg
Kom en nyare modell av BMW M5 åkandes på motorvägen så trakasserade den lite men i slutändan gick jag bet då det saknades både acceleration och framförallt växlar då jag varvar nästan 6000 vid 200km/h! roll

Har lite tankar på en annan växellåda dels för att få en 6e växel men även för att få en som tål lite mer stryk innan man laddar på mer.
F20 växellådan som sitter i nu är spesad till 200 nm vilket Saab motorn lätt levererar... Har forskat lite och hittat några alternativ.
F28 är en lite stadigare låda som sitter framför allt  i Calibra turbo 4x4 och är ett relativt bolt on upgrade men dem är svåra att få tag på och dyra.
Ett annat alternativ som jag klurat lite på är M32 lådan som sitter på många nyare modeller av opel, den är spesad till 320nm men har en bakgrund av lagerhvaeri i tidiga modeller vilket gör att det finns ganska många lådor i omlopp relativt billigt och man har även åtgärdat detta med en kåpa som rymmer mer oljevolym och större lager och dem ska bli ganska stadiga då vad jag läst mig till.
Quife har även tagit fram en diff till denna låda vilket gör den till ett ännu mer attraktivt val.
Största nackdelen är att det behövs modifieras en hel del för att få dit en sådan låda då det behöver byggas växellåda fästen, klura ut med drivaxlar, byggas om till vajer länkage för växlingen och även hydraulisk koppling, men tror resultatet kan bli riktigt bra i både hållbarhet och körbarhet+en bred marknad för reservdelar.
Senast redigerat av Borren (27 juli 2020)

Livet är för kort för slöa bilar!

77 Inlägg
16 augusti 2020
Trådstartare
#58
I ett tidigare inlägg pratade jag om att byta till t7 topp, har inte nämt något mer om det men har lite arbetat i det tysta med det projektet, kanske liiiite på nörd nivå men men. roll

Har lagt lite tid på att rengöra förbränningsrummen och även polera dem lite gran då jag fått för mig att det ska minska spikkänsligheten och uppbyggnaden av sot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-282e4806898badb8d6237da259554919.jpg

här ser man skillnaden, körde med finkornigt våt sandpapper 400p och sedan 1000p  och sedan polera med dremel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-6843139da8f8cff66138c8f5d3b0bda4.jpg

Skickade iväg ventilerna till en vän som glasblästrade dem för att göra dem rena och fina från sotet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-07ad78f9269d13bcb5f0d00132f648bc.jpg

Rena ner till metallen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8951c55baeb57c5c3b2b1524ae7fac43.jpg

Med hjälp av 2st borrmaskiner var av en pelarborrmaskin så kom jag på ett effektivt  sätt att polera upp ventilerna igen.
Som synes blev tätningsytan förstörd men det ska åtgärdas! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-828997890f0ab68770b2720e426521b1.jpg

Work in progress, 16st är ändå en handfull så man får vara lite envis. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-8397bb75a0035876c2f93db5d777f3ad.jpg

Topplocket på tripp till en gammal motor guru vid namn Lars Hellman som ska plana och slipa in race vinklar åt mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a87b4b4920d7b04edcf5520d0944388e.jpg

Nyslipat och fint, han putsade även till kanalerna för att få bort grader och så efter bearbetningen av ventilsätena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b3066ad9d5d4b3476ff58f542544f49a.jpg

Riktigt nöjd med resultatet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-36c5563457b868eb92dd2d9c46c5b1b3.jpg

Astran fick sig en riktig åktur då en annons kom ut på ett downpipe och x-flow intercooler, grejen var bara att grejerna va belägena utanför Borås och från Norrköping skulle det ta en bit över 3 timmar att åka.. Då jag har Beredskap på jobbet som började dagen efter och min sambo hade vardagsbilen i form av en Passat till jobbet så blev det att sätta sig i Astran och rulla på.
Kom ungefär 4 mil till Linköping sen stod det stilla på E4an, en lastbil hade vält vilket resulterade i att jag fick åka småvägar mellan Linköping och Mantorp efter en lång tid i kö.. Skönt utan AC i 28 graders värme.. lol
men efter ca 7 timmar hade jag varit i Borås och vänt med detta i bagaget och Astran i ett stycke! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-4543bca33a2b94eb95513945a82efcbc.jpg

Kom även över ett par växellådor till Saab, en från 9-3 med 3.82 utväxling och en från en 9-5 med 4.05. så tanken är att jag tar drivaxlar och fästen från 9-3an och använder 9-5ans med lägre utväxling. men detta är ett tidigt stadium men tanken är även att få tag på en Quife diff till lådan vilket vad jag hört ska öka både hållbarhet och grepp drastiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-91c74ca12498f19755571fd6146eb952.jpg

Så kanske ni tänker. vad håller han på med? Vad är målet? planen?
Jo! Målet är över 300whp till 2021 så det kommer plockas isär och utvecklas en hel del nu i vinter. så mer uppdateringar kan ni räkna med!

Ha det gött så länge! cool

Livet är för kort för slöa bilar!


Sök