Johansson72 skrev:
Jeeparna är kriminellt undervärderade, riktigt fina på att ta sig fram, men ska man finåka finns det bekvämare bilar - typ vad som helst från samma tidsperiod.
Kolla bromsarna, inte ovanligt att de behöver både ok, skivor och belägg. Annars som Gurra säger, rosten tuggar friskt på dem.
Har divergerande uppfattning om värdet och vill hävda att de är kriminellt övervärderade.
Men...….
Det finns en storskillnad på Wrangler och Cherokee.
Har erfarenhet av flera Wrangler och Cherokee.
När det gäller värdet på "riktiga" bilar så finns det två tillverkare, som visserligen tillverkar olika bilar, men på samma sätt även väldigt lika bilar
JEEP har Cherokee och Wrangler.
Land Rover har Discovery och Defender.
Gemensamt för Cherokee och Discovery är att de hamnat i skuggan av sina märkesbröder/-systrar.
Samma sak, men inverterat, gäller för Wrangler och Defender.
De senare har uppnått sagolika värden på gamla dar.
Definitivt inte prisvärda - men marknaden tycker annat.
Cherokee och Discovery är komfortabla bilar.
Vilket absolut INTE kan sägas om Wrangler och Defender.
Mest prisvärd i kvartetten är Cherokee på grund av sitt låga andrahandsvärde.
Näst mest prisvärd är Discovery, som samtidigt är den mest komfortabla.
Som "omoddade" är Defender bäst "för skogsbruk" med sina skruvfjädrar runt om samt med den förnämliga fördelningslådan. Samma typ av fördelningslåda finns även hos Cherokee KJ från -05 - men då är resten av bilen inte skogsfäig, bland annat på grund av markfrigången och framhjulsupphängningen.
Jeep Wrangler YJ är en tålig bil, men med sina bladfjädrar har den en starkt begränsad flexibilitet.
Jeep Wrangler TJ flexar suveränt men tål inte mycket med sin länkarmar av samma folie som omsluter Kexchoklad.
Jeep Wrangler KJ och KK är för stora och dyra för att nå framgång i spenaten.
För stora och tunga för att ta sig fram - för dyra för att ägarna ska våga lämna asfalten. 2-d Rubicon kan vara undantaget.
Gemensamt för YJ och TJ är att motorerna är så lågt placerad att man lätt slår i oljetråget och trycker upp avtappningspluggen så att oljebyten måste ske genom oljestickans hål - om inte vevstakarna tagit i tråget.
Gemensamt för alla Wranglermodellerna är de har gravt underdimensionerade kardanaxlar, drivaxlar och sist - men inte minst fornhistorika och klena kardanknutskors ute vid framhjulen.
Även styrleder ömtåliga.
Primitiva fördelningslådor, utom på KJ fr o m -05.
Land Rover-bilarna har enormt motståndskraftiga "skiftnycklar" fram - men bakre länkarmar av "dammsugarrör".
Parallellstagets placering på Land Rover-bilarna tillhör bilhistoriens mest misslyckade.
Den elektriska uppbyggnaden präglas av Lucas, även om det mest är BMW och Ford som stått för konstruktionen.
Under BMW-epoken - med Storm-motorn, tillkom det inom Land Rover-kretsar kända fenomenet "3 Amigos" samt många andra stora brister.
Från och med 2007, när Ford övertog och plockade in sin beprövade Puma-motor, är Defender någorlunda tillfredsställande. Ford bytte även ut växellådan mot en 6-växlad dito med lägre "etta", som mer är anpassad till 33":or eller rent av 35"or.
Så vad ska man välja?
TJ Rubicon -06 med ålderstigna stötstångsgjutjärnssexan och otidsenliga 4-stegs automatlådan?
Eller (min favoritJeep) TJ Sport med 4-cylindriga DOHC-motorn av alumnium med tillkopplad 6-petad manuell växellåda?
Jag fastnar nog inte heller för någon Land Rover Defender, som jag ägt både Storm och Puma av.
I stället väljer jag Suzuki Jimny som "skogsbil" och en ny Honda CR-V för d d.
Ursäkta kåseriet.