Jajjemän!
Då bilen nyligen har passerat 20 000mil så tyckte jag att det var dags att den fick lite mer kärlek än vanligt vid service.
Tänkte att det var dags för oljebyte i växellåda & diff och rengöring av luftmassemätaren (med CRC Air Sensor Clean) utöver byte av motorolja, oljefilter, luftfilter, servoremm
ar, generatorrem och tändstift (bromsvätska byttes förra hösten eller våren).
TuningTema i Borlänge inköptes diverse vätskor & tillbehör som dubbelverkande tuningsugpump, tuningluftfilter & en sats med tuningkopparbrickor (plus tidigare inköpt Biltema Helsyntet 5W-50, som jag kört byten med sedan topprenoveringen 2010):
Länk till oljan:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022984/ Verkade som att ATF typ G eller F rekommenderas (iallafall någon gång förr) och Biltema hade ju en Typ G så då fick det bli den. Såg inte ut som att det har varit ATF-olja i sedan ny när jag tappade ur den gamla. Någon som "vet" något får gärna kommentera oljevalet.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … 000022982/ hamnade i diffen, borde vara rätt så OK val.
Trevligt att jobba under billyften som man får låna gratis på jobbet (skapligt utbud med verktyg också):
Remmarna till servon och generatorn var ju inte direkt billiga, skulle vara två stycken till servon av någon anledning. Även till bilar utan AC. De som har AC har ju två remmar som även går över servon så det kan man ju förstå. Men stod det två i systämät så fick det väl bli två (kört med 1 sedan förra bytet och hade nog bara 1 där innan). Kostar som en skaplig vattenpump
och en multirem till BMW 323:an
"Udda" remmarna till servon (Volvo*host*Goodyear*host* Matchmaker):
Satt en del bös på båda oljepluggarna:
Den dubbelverkande sugpumpen från TuningTema funkade väl bra, dock lite sulligt att hålla på. Köpte två liter olja till diffen och 3 liter till växellådan och fick litegrann kvar i sista flaskan efter diverse spill på golvet och tömning av slangarna & pumpen. Kan nog rekommendera att man har några deciliter extra av varje olja. Eventuellt kan det vara lönt att ha en medhjälpare så man åtminstone har 4 armar att jobba med samtidigt.
Köpte ju även luftfiltret på TuningTema/Biltema:
Har inte sett skumgummilagret förut på något luftfilter till någon av mina bilar. Lite
skumt
Den 20:e rullade pärlan in på Bilprovningen i Hedemora (som rent magiskt har någon ledig tid när det är fullt i Falun):
Blankt papper och beröm i vanlig ordning. Fick även höra lite kloka ord som "de här bilarna är nog byggda bättre än för sitt eget bästa, folk byter bara olja en gång per år max sen skiter dem i resten". Dock trodde besiktningsteknikern att jag hade stoppat in 16V-motor i en 8V-bil av någon anledning.. frågade givetvis om jag hade gjort det EFTER besiktningen var klar.
Bara att rulla vidare nu då. Och leta på tändstiften.. var jag nu har lagt dom. Och byta kamrem & balansaxelrem igen.. och byta stötdämpare & fjädrar fram.. och köpa nya däck.. och .. och,... ..