26 september 2020
Trådstartare
Har en Kia Carnival ex 2006 som gått 23000 mil. Har haft en felkod p0101 luftmassemätare utanför normalt mätområde typ ett tag som kommer och går. Hade tidigare felkoder för låga värden och lite annat som jag lyckats med att ordna. Har testat att rengöra och sedan byta luftmassemätaren, bytt slang mellan luftmassemätare och intaget där det var en stor spricka i gummit, tagit loss och rengjort EGR ventilen, lossat och renoverat dieselspridarna varav två var igenkorkade med sot och hade satt sig som berget i sätet , bytt bränslefilter. Kvar är då p0101. Ibland slocknar den. Ibland är den tänd så att säga. Ibland kör bilen i limp mode för att vid omstart fungera klockrent. Letade upp jordpunkten på karossen och slipade fram ny ren plåt för bra kontakt.
Jag har kollat spänningen vid kontakten och matningen på 12V ligger där och jorden har kontakt med minuspolen på batteriet. Mätspänningen på signalkontakten tänker jag kolla men behöver då skaffa en frekvensmätare typ oscilloskop eftersom signalen är digital. Har ngn tips på vad jag mer kan leta efter för fel? Tips på tillräckligt bra mätinstrument för att mäta frekvensen på signalen?