Lite onödig fakta om bränsleinsprutning
Piezo Injection bygger på den piezo elektriska principen. Detta fenomen går ut på att kristaller genererar en viss ström vid mekanisk stress. När kristallen gör detta så ändrar den yta med ca 0,1% (tänk dig kristallerna som en lerklump och du trycker på uppifrån, då blir den plattare osv). Denna teknik har enbart används i dieslar innan, men Mercedes lanserade sin CGI motor i våras (första otton med piezo) och nu kommer det fler. CGI motorn ligger väll runt 180-200 bar (om jag inte har fel).
Insprutningstrycket idag (diesel) ligger från 160MPa (1600 bar) till 180MPa, jag tror det var audi som hade ett koncept i våras med 250MPa.
En spridare som har trubbig spets har en större spridning på bränslet (och avsevärt lägre tryck). Den har fördelen att det skapas kraftig turbulens (virvelkammare som ex), vilket innebär att det tar kortare tid för en syremolekyl att hitta en bränslemolekyl=högre varvtal. Det finns även teorier angående virvelkammare att bränsletrycket får inte vara för stort i förhållande till lufttrycket (om så är fallet kommer det bildas droppar på cylinderväggarna och förbränningen blir inte så bra). Men det beror också på olika laddningar och skit..
(indirekt)
En spetsig spridare har högre insprutningstryck, men sämre spridning. Eftersom trycket är högre så förkortas injektionstiden, på så sätt kan man göra fler injektioner/cykel med större precision. (direktinsprutade)
En injektor idag har sällen ett enda hål i nosen, fler hål innebär att man sprider ut bränslet och på så sätt får en bättre förbränning. Det finns också andra som tycker att man skall ha ett väldigt stort tryck och skicka allt mot samma punkt (en del av bränslet studsar tillbaka fast i annan riktning). Piezo injektorer är förövrigt upp till 5 gånger så snabba som solenoidstyrda injektorer.