2489
Sök

Hur fungerar en spridare?

4 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
#1
Jag undrar hur en spridare fungerar, vid vilken spänning är den helt öppen respektive helt stängd och så vidare. Varför är det ofta 2 anslutningar, jordar den inte i motorblocket? Är det ett linjärt förhållande mellan spänning och hur mycket dom öppnar? eller är det rent av så att den håller öppet olika länge?

Tack på förhand!
rs100268

Drömmer om en Super 7!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 september 2006
#2
hmm, det jag kan svara på e ju att dem inte jordar i blocket då det e gummi packningar på båda sidor... smile


4 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
#3
Jag har blivit lite klokare nu (tror jag). Spridarna har 12V alltid sen styr man med jorden. Är det rent av så att det inte är spänningen som styr utan strömmen? Tex 1A  ger ett visst flöde?

/rs100268

Drömmer om en Super 7!

119 Hk/Liter
246 Inlägg
18 september 2006
#4
rs100268 skrev:
Jag har blivit lite klokare nu (tror jag). Spridarna har 12V alltid sen styr man med jorden. Är det rent av så att det inte är spänningen som styr utan strömmen? Tex 1A  ger ett visst flöde?

/rs100268

brukar inte det mesta styras med motstånd.. sk ohm

Move your mind

671 Inlägg
18 september 2006
#5
Spridarna är antingen öppna eller stängda.
Lägger du på spänning så öppnas spridaren.
De jordar inte i blocket eftersom dom brukar vara gjorda av plast.

Kejsare
547 Inlägg
18 september 2006
#6
Vilka bilar gör block i plast? :S

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

128 Inlägg
18 september 2006
#7
Fernicus skrev:
Vilka bilar gör block i plast? :S

Han mena kasnke spridarna?

Burn IF performance

671 Inlägg
18 september 2006
#8
Fernicus skrev:
Vilka bilar gör block i plast? :S

För mig får du gärna tro att jag menar blocket.

10 287 Inlägg
18 september 2006
#9
Många bilar har insug i plast däremot.

Anledning till att spridarna ursprungligen inte var jordade beror på att det var , och är, enklare att konstruera drivelektronik som driver mot jord än som matar från plus.
Därför vill man ha fast plus till spridarna och koppla andra sidan mot styrdonet som jordar via sin elektronik när spridarne skall öppna.

Spridare är PWM (Pulse With Modulated, pulsbreddsmodulerade) - d v s ju längre tid man låter dom vara öppna - desto mera soppa skvätter dom in i motorn.

Anger man tex 300cc på en spridare så ger den 300cc då den står öppen hela tiden med nominellt soppatryck. Står den öppen halva tiden = 150cc etc.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
#10
Daniel skrev:
Spridarna är antingen öppna eller stängda.
Lägger du på spänning så öppnas spridaren.
De jordar inte i blocket eftersom dom brukar vara gjorda av plast.

Ok då är det alltså tiden som är den rörliga faktorn för hur mycket bränsle som sprutas in för trycket är väl konstant.

/rs100268

Drömmer om en Super 7!

671 Inlägg
19 september 2006
#11
För normala bilar är det tiden som är faktorn. Men man kan låta laddtrycket på turbon styra bränseltrycket och då blir det två faktorer som ändras.
Jag pysslar inte med turbo så jag vet inte om det är normalt att man gör så eller om det är fultrimmning.

10 287 Inlägg
19 september 2006
#12
Man låter normalt sett alltid trycket i insuget kompensera det absoluta bränsletrycket för att bibehålla ett konstant differenstryck och på så sätt bara ha pulstid som faktor. (även på sugisar)

/Göran

Daniel skrev:
För normala bilar är det tiden som är faktorn. Men man kan låta laddtrycket på turbon styra bränseltrycket och då blir det två faktorer som ändras.
Jag pysslar inte med turbo så jag vet inte om det är normalt att man gör så eller om det är fultrimmning.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 086 Inlägg
19 september 2006
#13
Lånar tråden lite, om man sätter på en större turbo med lite lull lull på en turbobil men soppan inte räcker till kan man inte bara höjja soppatrycket ist för att byta spridare?

Har en kompis med en Saab 9000 som sitter en större snurra på som ska va duglig för 330hk, räcker de med at ställa upp soppatrycket då? Om vi bara ser till bränslebiten

5 710 Inlägg
20 september 2006
#14
JapMax skrev:
Har en kompis med en Saab 9000 som sitter en större snurra på som ska va duglig för 330hk, räcker de med at ställa upp soppatrycket då? Om vi bara ser till bränslebiten

Förmodligen inte för att nå 330 iaf.
Dessutom är högt bränsletryck inte alltid av godo, sliter hårt på bränslepumpen och sprutbilden på spridarna förändras till det sämre.

Vad är det för 9000?

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
20 september 2006
#15
På standardspridare. Titta på tex STCC och F1. Där kör man med hiskeliga bränsletryck för att få så bra sprutbild som möjligt.
Många standardspridare brukar faktiskt vägra att öppna om man kör med för höga soppatryck.

/Göran

jonTe skrev:
och sprutbilden på spridarna förändras till det sämre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

173 Inlägg
20 september 2006
#16
Lånad tråd lite, hoppas det inte gör något.
Vad är det för typ av spridare som sitter i direktinsprutade bilar? Läste något om "piezo" spridare//insprutare en gång? Samt vad är det för spridare i common rail dieslar? Ligger inte dom på extremt högt tryck?

mvh Fredric

Dr. Turbo
459 Inlägg
20 september 2006
#17
Sharky skrev:
På standardspridare. Titta på tex STCC och F1. Där kör man med hiskeliga bränsletryck för att få så bra sprutbild som möjligt.
Många standardspridare brukar faktiskt vägra att öppna om man kör med för höga soppatryck.

/Göran

jonTe skrev:
och sprutbilden på spridarna förändras till det sämre.


kan klargöra lite
spridare som är nål-typ kan få lite hursomhellst med spridbilden efter bränsletrycksökning
spridare av hål-typ får alltid bättre spridningsbild med förhöjt bränsletryck men man ska endå inte köra högre tryck än vad som rekommenderas som maxtryck av tillverkaren (om de nu har nått wink)

sen vill man räkna ut vad spridaren flödar efter höjning så räknar man såhär
rotenur(nya trycket/gammla trycket)*gammla flödet
Senast redigerat av Big Al (20 september 2006)


1 Inlägg
24 september 2006
#18
Lite onödig fakta om bränsleinsprutning

Piezo Injection bygger på den piezo elektriska principen. Detta fenomen går ut på att kristaller genererar en viss ström vid mekanisk stress. När kristallen gör detta så ändrar den yta med ca 0,1% (tänk dig kristallerna som en lerklump och du trycker på uppifrån, då blir den plattare osv). Denna teknik har enbart används i dieslar innan, men Mercedes lanserade sin CGI motor i våras (första otton med piezo) och nu kommer det fler. CGI motorn ligger väll runt 180-200 bar (om jag inte har fel).

Insprutningstrycket idag (diesel) ligger från 160MPa (1600 bar) till 180MPa, jag tror det var audi som hade ett koncept i våras med 250MPa.

En spridare som har trubbig spets har en större spridning på bränslet (och avsevärt lägre tryck). Den har fördelen att det skapas kraftig turbulens (virvelkammare som ex), vilket innebär att det tar kortare tid för en syremolekyl att hitta en bränslemolekyl=högre varvtal. Det finns även teorier angående virvelkammare att bränsletrycket får inte vara för stort i förhållande till lufttrycket (om så är fallet kommer det bildas droppar på cylinderväggarna och förbränningen blir inte så bra). Men det beror också på olika laddningar och skit..  smile (indirekt)

En spetsig spridare har högre insprutningstryck, men sämre spridning. Eftersom trycket är högre så förkortas injektionstiden, på så sätt kan man göra fler injektioner/cykel med större precision. (direktinsprutade)

En injektor idag har sällen ett enda hål i nosen, fler hål innebär att man sprider ut bränslet och på så sätt får en bättre förbränning. Det finns också andra som tycker att man skall ha ett väldigt stort tryck och skicka allt mot samma punkt (en del av bränslet studsar tillbaka fast i annan riktning). Piezo injektorer är förövrigt upp till 5 gånger så snabba som solenoidstyrda injektorer.
Senast redigerat av Optyn (24 september 2006)

2 Inlägg
20 november 2020
#19
Hej
Hat examensarbete och jag måste skriva om piezo spridare, jag vill gärna veta om piezo spridar hur mkt som helst.
Ni som kan hjälpa mig, ni kan gärna maila mig också.
fawad.mohammadi30@gmail.com
Tusen tack för hjälpen.

2 Inlägg
20 november 2020
#20
Hej
Jag måste skriva examensarbete om piezo spridare, jag vill veta hur mycket som helst om piezo spridare så undrar om du kan hjälpa mig är du snäll.







Optyn skrev:
Lite onödig fakta om bränsleinsprutning

Piezo Injection bygger på den piezo elektriska principen. Detta fenomen går ut på att kristaller genererar en viss ström vid mekanisk stress. När kristallen gör detta så ändrar den yta med ca 0,1% (tänk dig kristallerna som en lerklump och du trycker på uppifrån, då blir den plattare osv). Denna teknik har enbart används i dieslar innan, men Mercedes lanserade sin CGI motor i våras (första otton med piezo) och nu kommer det fler. CGI motorn ligger väll runt 180-200 bar (om jag inte har fel).

Insprutningstrycket idag (diesel) ligger från 160MPa (1600 bar) till 180MPa, jag tror det var audi som hade ett koncept i våras med 250MPa.

En spridare som har trubbig spets har en större spridning på bränslet (och avsevärt lägre tryck). Den har fördelen att det skapas kraftig turbulens (virvelkammare som ex), vilket innebär att det tar kortare tid för en syremolekyl att hitta en bränslemolekyl=högre varvtal. Det finns även teorier angående virvelkammare att bränsletrycket får inte vara för stort i förhållande till lufttrycket (om så är fallet kommer det bildas droppar på cylinderväggarna och förbränningen blir inte så bra). Men det beror också på olika laddningar och skit..  smile (indirekt)

En spetsig spridare har högre insprutningstryck, men sämre spridning. Eftersom trycket är högre så förkortas injektionstiden, på så sätt kan man göra fler injektioner/cykel med större precision. (direktinsprutade)

En injektor idag har sällen ett enda hål i nosen, fler hål innebär att man sprider ut bränslet och på så sätt får en bättre förbränning. Det finns också andra som tycker att man skall ha ett väldigt stort tryck och skicka allt mot samma punkt (en del av bränslet studsar tillbaka fast i annan riktning). Piezo injektorer är förövrigt upp till 5 gånger så snabba som solenoidstyrda injektorer.


Sök