5 december 2020
Trådstartare
Hej, har en Peugeot 206 årsmodell 2005 som fungerar utmärkt. Upptäckte dock för en månad sedan att kupévärmen inte var som tidigare. Normalt sett står min tempmätare i mitten av skalan (typ kvart i) men nu steg den bara långsamt upp till (fem över halv) och värmen var sämre. Yttertemperatur kring 0:an. Har haft den inlämnad på verkstad för div. åtgärder och då passade jag på att byta termostaten för att åtgärda temperaturen. Nu går tempmätaren, fortfarande långsamt, upp till ca. (20 i) d v s lägre än tidigare normalvärde men dock högre än nyss uppkomna låga värdet. Verkstaden har i samband med bytet kört bilen, kollat när kylfläkten slår till och sådant och säger att den slår till normalt (96 grader enl. dem). Jag tycker att kupévärmen blivit bättre men inte lika hög som tidigare och som sagt så är motortempen enl. mätaren lägre än tidigare.
Är väl ingen katastrof, kupevärmen är ok, i varje fall nu (+5 grader ute) men
kanske blir det annorlunda om det blir 20 minusgrader.
Min fråga är om det finns några tips om vad som kan påverka temperaturen och ev. åtgärder. Nu är som sagt termostaten bytt och det har hjälpt en del men inte upp till tidigare nivå.