Hej!
Till att börja med för lite bakgrund på bilen så har jag en s60 2.5t från 2004. Det jag har gjort med motorn är en steg 1 optimering från bsr samt deras optiflow filter, alltså öppet sportluftilter med avskärmning.
Häromdagen när jag startade bilen när jag skulle hem så började en röd batterilampa blinka oregelbundet, hade dock inga problem med någonting och bilen fungerade som vanligt men jag stannade ändå ganska fort. Sedan startade jag bilen igen och då dök det inte upp någon lampa igen, men när jag kom hem läste jag av felkoder. Då fick jag några felkoder kopplade till ECM, och några andra som brukar vara där.
Jag fick följande felkoder:
ECM-531D
ECM-6806
ECM-6805
ECM-E000
Jag tyckte det var märkligt jag fick ECM-6806 eftersom jag fick den för en månad sedan ungefär, men den försvann efter jag bytte TCV.
Jag nollade då felkoderna och då dyker endast ECM-6806 och ECM-E000 upp. Min fundering är då om batterilampan som spökade kunde orsaka detta, men också varför de andra felkoderna dyker upp igen efter jag nollat dem. Jag har även kollat kontakterna i tcv, insug etc och det är som det ska. Tryckslangen från intercoolern till turbon har dock börjat "smälta" typ, är det något som kan orsaka felkoder?
Jag tycker att min bränsleförbrukning gått upp lite och känner mig osäker på om jag tappat kraft eller inte. Bränsleförbrukningen kan dock bero på att jag har en stor takbox på just nu.
Bifogad bild på första delen av slangen från intercoolern, den andra delen som man ser början av är på väg att börja smälta men ser inte riktigt att det ska orsaka något problem innan den har det.
Jag har dock inte mätit någonstans med multimeter, är det något som jag borde göra? För att tillägga så har bilen alltid startat direkt och gör fortfarande det.