Helt ärligt så är en gammal Golf svårslagen när det gäller ekonomi om man meckar själv.
Reservdelar är snorbilligt från utlandet (t.ex Trodo och Autodoc).
Golf 3 blir ju skattebefriade snart, tillverkades 92-98 om jag inte minns fel.
0,8L/mil lät dock som hög bränsleförbrukning om du kör max 100km/h landsvägskörning.
Vilken motor har du?
Vanligast är ju 1,8 på 90hk. 0,8L/mil är ju vad dom brukar dra vid blandad körning.
Billig pendlarbil är Golf med 1,9TDI, en framhjulsdriven och manuell sådan tar man sig på 0,5L/mil utan att ens försöka.
Pendlade själv i början av min karriär med en Audi A4 1,9TDI Quattro från -97, drog aldrig över 0,6L/mil året runt 16mil om dagen i 110-120km/h på E4 trots fyrhjulsdrift.
Skatten på 6200kr/år var ju inte den roligaste dock, men hitta en lastbilsreggad 1,9TDI så är skatten på 3000-3500kr.
Köpte A4an då den gått 48kmil och sålde den vid 52k mil, bilen gick fortfarande som en klocka, ångrar att jag inte behöll den längre då jag aldrig haft en mer ekonomisk bil efter den...
Du kan väl inte på allvar mena att du är sugen på en W124a som drar mer soppa än Golfen?
Stämmer ju inte in på målet att byta till en mer ekonomisk bil.
W124 är ingen dålig bil, fruktansvärt tyst i kupén och går bra efter vägen. Dock skitdåliga stolar i mitt tycke och både diesel och bensin i dessa drar runt 1L/mil.
Senast redigerat av simlar (11 december 2020)