14 januari 2021
Trådstartare
Jag har inte haft några fler startproblem, och kan inte annat än att anta att problemen berodde på den korta körsträckan sedan jag fyllt upp tanken och den inte adapterat klart helt enkelt. Efter cirka 20 km landsvägskörning utan hastiga accelerationer har jag inte haft några startproblem överhuvudtaget.
Miljö och etanol rimmar väl i den mening att största delen av bränslet utgörs av förnyelsebar råvara. Självklart skulle jag kunna valt en liten diesel och av den anledningen inte välja bilen vid korta körsträckor, men när jag provkörde en hyundai i30 kändes det bara fel. men kanske nästa gång jag behöver bil att jag går den vägen istället.
Etanolen och flexifuelbilarna har ju dragits med "barnsjukdomar" som i stora drag verkar vara utredda med minskade sulfathalter i bränslet och ett rimligt prissatt bränsle, trots möjligtvis märkligt riktade politiska insatser under dess korta historia.
Visst irriterar jag mig ibland på att jag får tanka ganska ofta, men jag upplever sedan problemen försvann att jag kör en säker och bekväm bil. Snål är den INTE, med ca litern E85/mil, men relativt billig att äga och passar storleks- och behovsmässigt oss perfekt.