3480
Sök

Långtgående iordningställande 264GLE

Ska bli en bil i kanonskick, men stått i garaget alldeles för länge.

3 566 Visningar
Uppdaterades senast 20 januari 2021
89 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-a37b6ad80dc938ba1656ee632499cb42.jpg
Så såg den ut innan garageringen för 4 år sedan.


13 Inlägg
2 januari 2021
#2
Kul, det kommer jag att följa.
Jag ägde den bilen 1996, köpte den av första ägaren (dödsbo).

Hoppas du låter den vara i originalskick.

/P

89 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
#3
Kul att en tidigare ägare hör av sig 😁
Den är fortfarande helt original. Det som är mest akut är att byta allt i bromsväg och hitta någon som är bra på att ställa in b28an så den går riktigt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-24c4769a0e76be98aa133001ce124f7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-bee6c0d8b78d49aa1d09766025b6e39e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-c6638b2ff3becdfb5a1c017c6b27fc2d.jpg


860 Inlägg
2 januari 2021
#4
Fin bil!!
Hvilken årsmodell er dette? Ser det er et sted mellom 1981 og 85.
De er ganske sjeldne å se disse 264'ene med dette karosseriet.
Ble det levert 264 etter 1985?
Senast redigerat av FredGaute (2 januari 2021)

89 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
#5
FredGaute skrev:
Fin bil!!
Hvilken årsmodell er dette? Ser det er et sted mellom 1981 og 85.
De er ganske sjeldne å se disse 264'ene med dette karosseriet.
Ble det levert 264 etter 1985?

Hej.
Detta är en 1981, sista modellen kom 1982, 265 fanns tom 1985.


89 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
#6
Lika bra och visa vad som blev gjort under förra året. Den började gå dåligt och misstända mycket. Efter lite letande så hittade jag ett musbo under insuget, så det var inte många kablar och slangar som var oskadda. 😪
Så det var bara och leta upp en ny kabelsats till motorn och alla vakumslangar.
När jag ändå var igång, så bytte jag alla packningar till insuget och insprutningen. Lite färg och Kromatering av alla bultar och muttrar samt egr-rören. Bytte även tändkablar och fördelare rotor. Blev stor skillnad men nu behöver jag ställa in sprutet igen, och jag har ingen hc eller co mätare. 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-3a9ee919b86aeb1d64487e753c6898bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-28faf995a7bdf70372bbd6c37f7c3625.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-972db824bbf7400d1ff7def38ba852d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-12dfbbd7d1b86856d9eb3c5a79158236.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-5cc2a0eaccdae58eb463f0141117715f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-a31a91c9fb7dd3b5c5c67249d546abc4.jpg


860 Inlägg
2 januari 2021
#7
Stemmer det at disse motorene er sårbare for motoroljens renhet/kvalitet?
Jeg har hørt at hyppige oljeskift var et must for å holde dem gående.
Senast redigerat av FredGaute (2 januari 2021)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
2 januari 2021
#8
Är det PRV-motorn som sitter i dessa, samma som i 760?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

89 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
#9
FredGaute skrev:
Stemmer det at disse motorene er sårbare for motoroljens renhet/kvalitet?
Jeg har hørt at hyppige oljeskift var et must for å holde dem gående.

Det stämmer, täta oljebyten och även kylvattnet, är ett måste om motorn ska hålla länge. Jag kör med delsyntet 10/40, och den röda glykolen.


89 Inlägg
2 januari 2021
Trådstartare
#10
Vettemannen skrev:
Är det PRV-motorn som sitter i dessa, samma som i 760?

/Benny

Stämmer, det är samma som tidiga 760, min kommer från en 84a 760.


2 397 Inlägg
3 januari 2021
#11
Jag måste dock inflika med att färgen på glykolen har noll och ingen betydelse...
Glykol är färglöst, glykol för "bilbruk" har inga färgkoder, färgen på glykolen är bara något tillverkaren stoppar i som dom känner för det.
Man måste läsa på flaskan vad för glykol det är, inte vilken färg den har smile


2 227 Inlägg
18 januari 2021
#12
Riktigt najs 264! Är så jäkla gott ljud i B27/28 maskinerna.
Jättesnyggt med de renoverade delarna. smile


89 Inlägg
18 januari 2021
Trådstartare
#13
InTheWhite skrev:
Riktigt najs 264! Är så jäkla gott ljud i B27/28 maskinerna.
Jättesnyggt med de renoverade delarna. smile

Tackar, roligt att höra.


89 Inlägg
20 januari 2021
Trådstartare
#14
Gjorde ett fynd på fb, passar nog bra till en mts sterio, så nu blir det till och hitta en elanten och ett par förstärkare från samma serie.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-c60f56d395a99472ac18bf995c384528.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-77c12f42c3bca7305eebdaf26affc366.jpg
Fick även med några nos sarger till extrainstrument.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-00fc9fe2e64159f191c3005bfae8233e.jpg


89 Inlägg
89 Inlägg
20 januari 2021
Trådstartare
#17
En annan kul detalj som dök upp, men passar det på en lyxbil?
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226805/226805-b495252527549cfb88c01b130f6c53f0.jpg



Sök