3755
Sök

lustgas är det svårt att "instalera"

778 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#1
lustgas är det svårt att "instalera"

130 Inlägg
22 november 2006
#2
Beror på vilket system men ett vanligt universal torrt system installerar man på nån timme, ett vått lite mer eftersom man måste dra soppaslang också.
I princip bara en spridare som monteras precis innan trottelhuset och pyser in gas och bensin (om systemet är vått)  när du stampar gasen i botten.

Sen finns det en massa skräddarsydda system för olika bilar där man bytar ut hela insuget osv, dessa tar rätt lång tid.

Kör själv ett vått Nitrous express system...funkar kalas.

Inte alls svårt bara man följer manualen och skaffar ett system med fullgaskontakt så slipper du detonation i insuget. Och försök inte dubbla effekten eller så..... skjut på 1/4 av vad hästar du har idag så håller grejorna, förutsatt att allt är tipptopp i dagens läge.
En kass/sliten motor håller inte länge.

Manual http://www.nitrousexpress.com/Pages/CustomStage1.htm
Senast redigerat av Intel (22 november 2006)

778 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#3
det blir inte som på filmer bilen går upp i rök hehe

130 Inlägg
22 november 2006
#4
Om man skjuter på tok för mycket så kan det gå åt pipan....men provar man sig fram med små munstycken först och går efter tabellerna man får med systemet så är det inga problem.
Filmerna glorifierar lustgasen.... den gör bara nån tiondels sekund på 1/4 mile

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
23 november 2006
#5
Sluskk skrev:
lustgas är det svårt att "instalera"

Det tog "oss" (två st) strax under 2 timmar att montera ett vått system på en Audi 90, vi hade ingen brådska. Relativt enkelt om man har lite skruvarvana sedan innan, gjorde en ruskig skillnad på en 136hk quattro med 100hk munstycken. big_smile
Dock räckte gasen inte länge, en fyllning går på ca 1500kr. Ju mindre tryck man har i tuben desto mindre knuff, så efetr ett par repor var effekten inte lika påtaglig.
Köpte kittet på motornord och säljaren sa att det skulle göra närmare en sek på 402m med 100 extra kusar, men det är ju mycket beroende på bil.

Vi hade lite huvudbry vad alla delar var innan vi fick klart för oss att det var extra delar till andra bilar. big_smile

Monterade detta system, dock andra munstycken:
http://www.zex.com/Products/NitrousOxide/Wet4-6cyl.asp
Senast redigerat av Boije (23 november 2006)

- "Fixade det som var trasigt men..." -

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 november 2006
#6
Hej, renlighet på allting är det absolut viktigaste och ALLT(!) måste dubbelkollas, lr ännu heller trippelkollas för blir det fel så blir det dyrt... En enda liten elak partikel kan förstöra din motor på en tiondels seukund... Se även till så att fullgaskontakten blir bra så att du inte får gashäng för det är otrevligt... Ska du montera vått system så montera gärna en bränslatryckskontakt så du inte spikar sönder motorn om soppatrycket sjunker...

Lycka till!


LillNaisarn
24 november 2006
#7
Nu när man ser en tråd med frågor ang lustgas vill jag ställa en O.T fråga.

Vad är det för typ av lustgas som ska sitta Diesel är det Torrt eller vått ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 november 2006
#8
Torrt, blir jobbigt att trycka dit en nossel i varje förbränningsrum som jobbar med högtrycksdiesel...


LillNaisarn
25 november 2006
#9
bumpe skrev:
Torrt, blir jobbigt att trycka dit en nossel i varje förbränningsrum som jobbar med högtrycksdiesel...

Tackar för ditt svar, jag hade inte tänkt snöra på NOS kit på mercan, anseer det inte så stor ide att göra det då motorn är helt orginal d.v.s 90hk/154nm smile

CelicaMannen
6 juli 2007
#10
Bra installations manual på svenska till nx kit

224 Inlägg
6 juli 2007
#11
Sluskk skrev:
det blir inte som på filmer bilen går upp i rök hehe

Hehe ingen fara.. Om ett gän mc killar kommer och skjuter på din bil med automat vapen så kommer den inte explodera av lustgasen tongue 

Om det var de du tänkte på tongue

Snurrigt...


Sök