2485
Sök

Bilen startar inte i kallt väder trotts helt NYTT batteri

528 Inlägg
5 februari 2021
#21
En diesel måste köras längre sträckor också för att inte dra ut batteriet.  Minns jag läste om ngn som köpt en ny bmw diesel och som fick problem med att batteriet hela tiden var slut.  Det visade sig att deras körmönster helt enkelt inte passade. De körde bara korta sträckor så batteriet han aldrig ladda riktigt.

7 393 Inlägg
5 februari 2021
#22
Rensvinf skrev:
En diesel måste köras längre sträckor också för att inte dra ut batteriet.  Minns jag läste om ngn som köpt en ny bmw diesel och som fick problem med att batteriet hela tiden var slut.  Det visade sig att deras körmönster helt enkelt inte passade. De körde bara korta sträckor så batteriet han aldrig ladda riktigt.

gäller alla bilar har en scorpio bensin,, kör ca 4 km till jobbet,, då räcker batteriet bara en v,, sen töms det typ wink , har monterat en inbyggd batteriladdare så den får underhållsladdning varje dag,, funkar hur bra som helst smile


782 Inlägg
5 februari 2021
#23
Jag tycker det låter som att TS kör för korta turer för att batteriet ska hinna ladda upp.
Är batteriet så urladdat att bilen inte går igång utan starthjälp när den är kall så skulle jag tro att en rejäl sväng på 1 timma löser TS problem.


Forummoderator
18 003 Inlägg
5 februari 2021
#24
patrik79 skrev:
Jag tycker det låter som att TS kör för korta turer för att batteriet ska hinna ladda upp.
Är batteriet så urladdat att bilen inte går igång utan starthjälp när den är kall så skulle jag tro att en rejäl sväng på 1 timma löser TS problem.

Är nog så. I synnerhet om det körs med dieselvärmare, elbakruta, stolsvärme och den största tjuven av alla: Rattvärmen.

Jag startade en gammal Ceed 1,6 CRDI idag utan att glöda i -15 grader. Den startade snällt men lät som en stenkross i maskin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 398 Inlägg
5 februari 2021
#25
Mät spänningen på batteriet när startmotorn snurrar. Dom flesta halv-moderna bilar stänger av styrboxarna långt innan startmotorn slutar snurra pga. för låg spänning. Och stänger styrboxarna ner så kan man stå och veva på startmotorn hur länge som helst, bilen kommer inte starta för det.


1 701 Inlägg
5 februari 2021
#26
Lucif3r skrev:
Mät spänningen på batteriet när startmotorn snurrar. Dom flesta halv-moderna bilar stänger av styrboxarna långt innan startmotorn slutar snurra pga. för låg spänning. Och stänger styrboxarna ner så kan man stå och veva på startmotorn hur länge som helst, bilen kommer inte starta för det.

Hmm. Sant, o har man ett körmönster som betyder att man i princip aldrig kör bilen varm, eller låter batteriet laddas upp.. så återstår bara 2 saker. Underhållsladdare på, eller ett riktigt bra o overkill batteri. Dessa batterier kostar, men har man inte tillgång till el.. så funkar det.

Mvh/husse


Sök