4101
Sök

Urladdat batteri-> trasig styrbox?

10 Inlägg
31 januari 2021
Trådstartare
Mercedes E300 2013, automat

Batteriet dog efter en kall natt. Jag kablade igång den nyss och nu tjuter det och blinkar varningar om att ABS inte fungerar, jag kan inte lägga i växel och den säger att jag inte ska köra den

Hittade ett annat inlägg här om en likn situation med en AMG där han tycks ha sabbat styrboxen när han kablade igång den. Är det det jag gjort?

Jag hatar min lokala M-handlare av en rad olika skäl men gissar att det är dit jag behöver bege mig. Vad tror ni kan vara bästa resp sämsta utfall?
Nåt tips på nåt jag kan prova själv?

* Voff voff *
10 749 Inlägg
31 januari 2021
Kablade du igång den under huven eller direkt på batteriet?

Kablade du under huven "ska" det ju vara ok, det är ju det pluspolen där är till för i princip.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

10 Inlägg
31 januari 2021
Trådstartare
Under huven. Ok, det låter ju skönt det. Men varför tror ni den larmar den och varnar för allt möjligt?

10 Inlägg
31 januari 2021
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236998/236998-426bf11187502e5dfd8fc285d2f18e43.jpg

10 Inlägg
31 januari 2021
Trådstartare
Kan inte bif video tyvärr. Luren verkar spara bilder i fel format

* Voff voff *
10 749 Inlägg
31 januari 2021
ABS/antisladd osv brukar vara helt normalt att det lyser när man startat igång en helt strömlös bil. Dom brukar slockna när man kommit över 30-35 km/h och ABS:en gjort sitt självtest.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
31 januari 2021
Se till att ladda upp batterier och testa igen.        Eller rättare sagt byt batteri   ett dåligt batteri gör att allt får spunk

Kör fort så hinner inget hända...

10 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
Tx. Kan dock inte lägga i växel just nu så kan inte köra den och ladda batteriet

Fri fart för ett fritt folk!
14 349 Inlägg
1 februari 2021
Hxman skrev:
Tx. Kan dock inte lägga i växel just nu så kan inte köra den och ladda batteriet

men om batteriet var tomt så är det nog så dåligt att det är dags att byta det endå.. ett bra batteri blir inte tomt bara för att det är kallt över natten

Kör fort så hinner inget hända...

10 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
Tack för snabba synpunkter. Har ringt bärgare nu som rullar över den till min favoritverkstad. Jag vågar inte boxera den pga att jag inte vill riskera sabba växellådan

Återkommer med domen

10 Inlägg
5 februari 2021
Trådstartare
2400+moms för nytt batteri och 2000 för ”adaption” av växellådan. Den hade hängt sig på nåt sätt när strömmen gick

För ordningens skull. Jag skrev E300 i TS men hade otur när jag tänkte. Det är en R300

1 736 Inlägg
6 februari 2021
Hmm, batteribytet låter ok, men 2k för att väcka lådan till liv lät saftigt...- men grattis. - en ny styrbox på MB...då blir det dyrt på riktigt.

Mvh/husse

10 Inlägg
6 februari 2021
Trådstartare
De tog säkert ordentligt betalt men jag räknar med att det var åtminstone 50% billigare arbetskostnad än hos min lokala MB-handlare som jag innerligt hatar. Jag var glad att det inte blev värre

Sök