3698
Sök

Dump ventil S60

NabbY
4 juli 2007
Trådstartare
#1
Hej

Skulle villja höra vilken dumpentil som ni tycker passar bäst på en s60 !

Kom mer förslag och egna erfarenheter !

/Andreas

Smålänning
7 887 Inlägg
4 juli 2007
#2
Original brukar vara driftsäkert och bra och funka oöverträffat till man trimmar över 350 häst.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

NabbY
4 juli 2007
Trådstartare
#3
okey !

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
4 juli 2007
#4
Öppet luftfilter så hör du dumpet från originalen bättre.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

260 Inlägg
4 juli 2007
#5
lånar tråden lite.

Dumpar alla bilar med turbo så man hör det om man lyssnar noga ?
Även lättryckare?

styling har egentligen bara med pengar att göra.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
4 juli 2007
#6
Vad jag vet så ska dom göra det.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 661 Inlägg
4 juli 2007
#7
nej, det går fan inte höra på alla bilar. isåfall om man tar bort återcirc.

Turbocharged
421 Inlägg
4 juli 2007
#8
Hardjim skrev:
nej, det går fan inte höra på alla bilar. isåfall om man tar bort återcirc.

Det låter med återcirkulerande med, men svårt o höra, man kan som sagt dra på ett sportluftfilter så låter det mer.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

666 Inlägg
5 juli 2007
#9
Dreamcatcher skrev:
lånar tråden lite.

Dumpar alla bilar med turbo så man hör det om man lyssnar noga ?
Även lättryckare?

Hur mycket ljud dumpen avger är beroende på hur mycket luft som passerar genomventilen.... har du dessuton en tratt på dumpen, som tex min... så pyser det betydligt högre... men överlag så pyser inte lätt tryckare så farligt högt, men man hör det

//Silver


769 Inlägg
5 juli 2007
#10
som dom andra säger, tryck dit ett öppet sportluftfilter så kommer du höra dumpljudet mkt bättre, eftersom dom flästa modärna volvobilar kör med ett återcirkulerande system där överskottet av uppmätt luft slussas tillbaka så kommer bilen bara gå fett och konstigt om du dumpar ut den uppmätta luften i etern eftersom luftmassemätaren "tror" att den luften är kvar i systemet. Så jag avråder dit till att montera en öppen dump om du inte trimmat din bil extremt mycket och kör med eget sprut t.ex nira eller liknande.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

178 Inlägg
5 juli 2007
#11
En turbomotor måste dumpa laddtrycket nånstans när spjället stängs, annars flyger det baklänges genom turbon och det sänker hastigheten på turbon, dessutom kan det slit på snurran wink

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

666 Inlägg
6 juli 2007
#12
Muninet skrev:
som dom andra säger, tryck dit ett öppet sportluftfilter så kommer du höra dumpljudet mkt bättre, eftersom dom flästa modärna volvobilar kör med ett återcirkulerande system där överskottet av uppmätt luft slussas tillbaka så kommer bilen bara gå fett och konstigt om du dumpar ut den uppmätta luften i etern eftersom luftmassemätaren "tror" att den luften är kvar i systemet. Så jag avråder dit till att montera en öppen dump om du inte trimmat din bil extremt mycket och kör med eget sprut t.ex nira eller liknande.

detta gäller inte nya volvo bilar... eftersom när man släpper gasen över 1700 rpm så stängs spridarna av, luften som är uppmätt av lmm kommer bara passera genom motorn, så för styrboxens del spelar det ingen direkt roll om luften dumpas bort eller passerar igenom den "naturliga" vägen. Spridarna slås på igen när man antingen gasar igen eller när varvet sjunkit såpass att man kommer in i området för tomgångsreglering.

//Silver


769 Inlägg
6 juli 2007
#13
silverbird skrev:
Muninet skrev:
som dom andra säger, tryck dit ett öppet sportluftfilter så kommer du höra dumpljudet mkt bättre, eftersom dom flästa modärna volvobilar kör med ett återcirkulerande system där överskottet av uppmätt luft slussas tillbaka så kommer bilen bara gå fett och konstigt om du dumpar ut den uppmätta luften i etern eftersom luftmassemätaren "tror" att den luften är kvar i systemet. Så jag avråder dit till att montera en öppen dump om du inte trimmat din bil extremt mycket och kör med eget sprut t.ex nira eller liknande.

detta gäller inte nya volvo bilar... eftersom när man släpper gasen över 1700 rpm så stängs spridarna av, luften som är uppmätt av lmm kommer bara passera genom motorn, så för styrboxens del spelar det ingen direkt roll om luften dumpas bort eller passerar igenom den "naturliga" vägen. Spridarna slås på igen när man antingen gasar igen eller när varvet sjunkit såpass att man kommer in i området för tomgångsreglering.

//Silver

Deffiniera "nya" volvobilar, min är från 2000 och den gillar inte eftermarknads dumpventiler som dumpar luften i etern eftersom styrboxen behåller värdet av luften lmm mätt upp och kontrar med den mängd soppa som krävs. Så om jag dumpar bort den luften så kommer min styrbox fläska på med den mängd soppa som den kalkulerat fram och då stämmer inte bränsle/luft blandningen längre vilket resulterar i att bilen går fett.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590


Sök