simlar skrev:
Menar du att motorn startar direkt men låter som den kvävs innan den till slut dör och du då måste gnugga på startmotorn igen?
Känns då som problem med lufttillförseln.
Eventuellt EGR-ventil som sotat fast i öppet läge så motorn kvävs med avgaser.
kan vara egr som bökar.. det är ju inte skit ovanligt..
om jag ska vara ärlig har min polo börjat lite likdant..
den startar och dör.. sen är det ett helvete att starta den.. sen när den väl startar går den rätt omgånde perfekt..
upplever det inte direkt som att det enbart är kylan som påverkar har startat den perfekt när det ä -15 men i förrgår vägrade den när det var -1
största problemet just nu för min del är nog att den bara går korta sträckor pga jobb brist och tanten är sjukskriven så den rullar kanske 1-2mil på sin höjd varje dag.
helgerna står den mest.
tänkte att jag skulle ta en felsökning på min bara ren lathet att jag inte gjort det då jag har dator till det
för det är ju inte något glödstift problem på min eftersom den direkt utan minsta tvekan startar men dör som om man stänger av nyckeln eller startspärren går i. men det är inget startspärrsproblem det märks.
när egr står lite öppne blir dom riktigt bråkiga antagligen gör den en test att öppnar och stänger när man startar bilen och den inte stänger helt.
har testat på min bil alla olika varianter låsa och låsa upp bilen vänta på att canbusen stänger ner i bilen och starta igen men det gör ingen skillnad man får bara mala tills den bestämmer sig för att hoppa igång.
på min tar det inte 40min utan det är kanske 1minut men mitt tålamod tryter direkt.
ska se om jag orkar koppla upp bilen idag innan första startförsökert och se om jag ser nått konstigt med egr postionen på min om den ser om den är stängd eller lite öppen.