Har lånat farsgubbens slit och släng bil. Detta är en Fiat Punto -99 Den är från början en Spanien körd kärra vars för ca 10 år sedan kördes hem från Torreviejja när ett grannland som hade vulkan utbrott. Där ifrån registrerades in den i Sverige.
Men då. Sen vi tog den från Spanien så stod motorvärmen konstigt. Farsgubben bytte termostat när den kom till Sverige. Så när bilen står på tomgång så går tempen upp normal (oavsett vinter eller sommar) så när man börjar köra så går tempen ner till halva. Då det även blir fjuttigt med värme i kupén.
Av känsla så känns slangarna ha en bra mottryck och slangar och kylare är heta. (vid kall motor är slangarna slappa men med vätska)
Inga sådär synliga läckage hittas. kylaren har nedtill "oxiderande" i grönt men inget fuktigt. Ytterst lite mängd behövs fyllas på efter 3 dagar. Ytterst lite är en mängd på 0.5liter
Jag har testat. Bilen stod på tomgång tills full värme på tempen då körde jag hem 4mil landsväg samt motorväg. tempen går ner på halva när bilen börjar rulla.
Efter hemkommen parkerar jag och står still i 5min då går tempen upp till normalt och fläkten startar. Kör jag då området runt så går tempen ner och då rullar bilen i max 30km/h o ute temp är ca -2