Bassiehof skrev:
nela04 skrev:
Bassiehof skrev:
Poängen var att det kom rök ur avgasröret, inte från grenröret.
yes
Då kanske vi kan eliminera en läckande spridare.
varför igentligen? skulle inte röken komma ur ändröret? om bilen börjar tappa tändförmågan för att det är för mycket diesel så kommer det vitrök ur avgassystemet..
inte ur grenröret eller i motorutrymmet förutsatt att det inte sprutar diesel på utsidan av spridaren..
Jag tror inte personligen heller spridarna är problemet utan Egr.
men det jag inte det är varken topp packingen eller turbon som rasat.. för då hade bilen gått.
med turbon hade den fortfarande fungeratr men varit slö.
packnings ras då hade den gått tills man stängde av den sen kanske den fyllt cyl med vatten och inte gått alls och hydrolåst cylindrarna men den startar fortfarande
men går inte att köra.
derför tror jag egr skulle kunna vara spjällhuset som är paj oxå.. röken kommer pga den inte kan förbränna dieseln och det ryker rätt duktigt när diesel träffar en varm yta.. eftersom den inte ryker toksvart så är det iaf inget litet spridarläckage.. men eftersom den går att starta och jag antar går på 4cyl så kan man utesluta det problemet oxå. och den borde inte ha stannat..
men det är ett vanligt problem på just Caya Cayb och Cayc motorerna.
även egr brukar ha problem.. jag har röstat mig för egr problem har ett partikelfilter i förådet som väntar på tömning och svetsning den dagen jag märker egr börjar strula då blir den pluggad och partikelfiltrets byts ut mot ett tomt sen har man permanent löst ett av 2 problem med dessa 1.6tdi motorerna.. igentligen dom enda riktiga problemen..