3071
Sök

Hur ställer man in ljudet?

196 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Nu har jag kopplat allt rätt och äntligen fungerar ljudet (2st 4" och 2st 6*9 som drivs av ett 4 kanarligt steg, cd spelaren är en Alpine med 6-kanals lågnivåutgång  ) men jag har upptäckt att det är väldigt svårt att ställa in bas, diskant och gainen (strömmen till högtalarna) tänkte om jag kunde få tips på hur man gör. Om man ska ha någon speciell låt på osv. Antingen låter de för mycket ibak eller också låter inte framsystemet bra.

Finns de några enkla och bra knep till en som är ganska ny på området.

MVH Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

2 201 Inlägg
6 juli 2007
det är det svåra när man har steget i skuffen.
det blir att hoppa in o ut ur bilen o provlyssna. annars får du lägga steget inne i bilen så du kan justera medan du lyssnar

196 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Finns de någon regel när de gäller bas o diskant hur de ska stå. Och om man ska använda bas förstärkning på steget eller cd spelaren. Kan inte så mycket men just nu skriker nästan 6*9 och framsystemet hörs nästan 0.

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

2 201 Inlägg
6 juli 2007
regel o regel. det är vest enligt din egen smak, tycker jag.
men jag tycker att inget ska överrösta det andra, utan ska möta upp varandra. men jag hålller med, vissa låtar har mer bas eller diskant än andra.
ta en "normal" skiva, rock/ pop o ställ in. techno är as svårt att ställa in bra ljud efter

med lem
1 925 Inlägg
6 juli 2007
tänkt på att ha loud knappen på OFF ! börja med att ställa allt på noll o öka i minska därefter smile 

en jävligt bra skiva att använda är dire straits ! använder alltid dom o ställer in ljudet med

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 112 Inlägg
6 juli 2007
_fillan_ skrev:
tänkt på att ha loud knappen på OFF ! börja med att ställa allt på noll o öka i minska därefter smile 

en jävligt bra skiva att använda är dire straits ! använder alltid dom o ställer in ljudet med

den skivan skall jag komma ihåg!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

353 Inlägg
6 juli 2007
varför ska man ha loud off? Tycker det låter mycket härligare när den är på? Fast det kanske är för att jag inte lyckats ställa in det bra då? big_smile

Enjoy....

10 287 Inlägg
6 juli 2007
Grundregeln är att man skall ställa allt "på noll" när man börjar att ställa in ett system.

/Göran

Mafghan skrev:
varför ska man ha loud off? Tycker det låter mycket härligare när den är på? Fast det kanske är för att jag inte lyckats ställa in det bra då? big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 171 Inlägg
6 juli 2007
Varning för nu kommer den tråkiga realisten.

Det är svårt att få till ett litet framsystem tillsammans med 6x9":are i hatthyllan. Anledningen är att antingen får man för lite bas (ställer ner bakhögtalarna) eller så får man för mycket ljud bakifrån så att framhögtalarna knappt hörs. Skruvar man upp basen på stereon blir det också problem eftersom man belastar de små framhögtalarna så att det inte låter bra och sitter man bak så låter det dovt och mullrigt.

Ett sätt att lösa det på är att helt enkelt dela upp registret mellan fram och bakhögtalarna med slutstegets inbyggda filter. Man låter 6x9":arna ta hand om all bas under 80 eller 100Hz och framsystemet ta hand om resten. Då kan det låta lite "separerat" när man sitter bak men desto bättre när man sitter fram då det riktningsbestämbara ljudet kommer framifrån.

Man får givetvis justera gain och prova att vända fasen på bakhögtalarna och se vilket som låter "mest", bäst eller minst isärdraget.

10 287 Inlägg
6 juli 2007
Och jag håller med.

/Göran

zoopåse skrev:
Varning för nu kommer den tråkiga realisten.

Det är svårt att få till ett litet framsystem tillsammans med 6x9":are i hatthyllan. Anledningen är att antingen får man för lite bas (ställer ner bakhögtalarna) eller så får man för mycket ljud bakifrån så att framhögtalarna knappt hörs. t.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök