För att kunna jämföra oljor inbördes bör man jämföra syntet med andra syntet, viskositet med samma viskositet samt, inte minst, vilka bil-/motortillverkares specifikationer som uppfylls.
Om man, som jag, jämfört olika fabrikat med samma egenskaper så väljer jag den prisbilligaste.
Nämligen LIDL 5W40 syntet.
Använde tidigare BILTEMAs 5W40 syntet sedan den kom ut på marknaden.
Att i mikroskop undersöka vilka syntetoljor som har de längsta molekylerna är inte möjligt för mig.
Jag litar på deklarationerna på förpackningarna.
Stämmer de sinsemellan, och är godkända VW och BMW, marknadens ömtåligaste motorer, så klarar de alla belastningar.
Undantaget kan var vissa MC-oljor som innehåller tillsatser för att våtkopplingarna ska fungera tillfredsställande.
Enda bil jag ägt som inte klarade sig på bra standardoljor av mineraltyp var en Austin Cooper 1275 som var grupp 2-trimmad.
Den krävde Castrol R, som är en vegetabilisk olja (ricinolja).
Men detta var innan syntetoljan, eller evighetsoljan som den kallades av MOBIL i början, hade nått ut på marknaden.
B t w - vilket år kom syntetoljan?(efter 1964 men före 1970?)