3112
Sök

Bränslemätare visar fel , mercedes w211 e klass 2006

60 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#1
hej, när när min skoda problem lösts sig så kommer jag med med en annan konstig grej i min andra bil. Det är så att jag nyligen märkt i min mercedes e klass w211 2006 att när jag fyller full tank så går mätaren inte hela vägen upp utan har 3 steg kvar till toppen, och att jag får bränslestopp när det är 4-5 sträck kvar i tanken(enligt mätaren dvs) . Hänt tjejen precis när hon skulle till jobbet och fick utskällning smile

det jag undrar över vart jag sak börja med min felsökning? har någon stött på samma problem och har ni rår om vad jag bör göra /testa med till o börja med ? mvh

6 088 Inlägg
28 februari 2021
#2
Tankarmaturen, alltså den grejen som sitter i tanken och mäter nivån, är väl misstänkt. Jag vet inte hur det fungerar på den bilmodellen, förr brukade det vara en flottör som följde med ytan i tanken, det kanske är någon mera sofistikerad variant numera

1 777 Inlägg
28 februari 2021
#3
Den snabbaste och billigaste lösningen är en 5 liters dunk. Jag hade en dunk i en Volvo 740 som fick plats precis i reservhjulsbaljan under en skiva. Spännband fungerar också mot lastförskjutning.

6 088 Inlägg
28 februari 2021
#4
Bassiehof skrev:
Den snabbaste och billigaste lösningen är en 5 liters dunk. Jag hade en dunk i en Volvo 740 som fick plats precis i reservhjulsbaljan under en skiva. Spännband fungerar också mot lastförskjutning.

Men det kanske är en diesel, då är det inte bara att gå ut och fylla upp när man kört soppatorsk

1 777 Inlägg
28 februari 2021
#5
Utmarks-Loke skrev:
Bassiehof skrev:
Den snabbaste och billigaste lösningen är en 5 liters dunk. Jag hade en dunk i en Volvo 740 som fick plats precis i reservhjulsbaljan under en skiva. Spännband fungerar också mot lastförskjutning.

Men det kanske är en diesel, då är det inte bara att gå ut och fylla upp när man kört soppatorsk

Har de inte löst det än? Jag vet att man fick pumpa och slita på en gammal traktor, men en common rail diesel är väl elektroniskt styrd?

6 088 Inlägg
28 februari 2021
#6
Bassiehof skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Bassiehof skrev:
Den snabbaste och billigaste lösningen är en 5 liters dunk. Jag hade en dunk i en Volvo 740 som fick plats precis i reservhjulsbaljan under en skiva. Spännband fungerar också mot lastförskjutning.

Men det kanske är en diesel, då är det inte bara att gå ut och fylla upp när man kört soppatorsk

Har de inte löst det än? Jag vet att man fick pumpa och slita på en gammal traktor, men en common rail diesel är väl elektroniskt styrd?

Jag vet en som körde dieselstopp på en volvo V50 mitt inne i Gbg. Han fick inte igång bilen igen, men fick ett tips av en bilmekaniker att trycksätta tanken. Så han fick åka hem, starta upp en liten kompressor till den var full på luft, ta med till bilen och sätta tryck i tanken så bränsle trycktes fram. Då gick det att få igång den igen. Så nej, det verkar inte som det blivit enklare. Däremot finns det inga handtag att pumpa med längre.

60 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#7
det är en bensin jag har, och jag har en 5 l dunk i bagaget big_smile

6 088 Inlägg
28 februari 2021
#8
Okej, i denna video ser du var tankarmaturen sitter, under baksätet:
https://www.youtube.com/watch?v=VXQa5WZXWLs
Den svarta grejen på sidan är flottören. Den flyter på bränslet och i änden på armen sitter en givare som känner av var flottören befinner sig. Känn på flottören att den går lätt och inte kärvar, och kolla på tankmätaren medan du rör flottören upp och ned. Går mätaren hela vägen ute i ändarna då? Men tänk på att det är fördröjning i mätaren, för att inte nålen skall pendla varje gång du kör över ett gupp.

60 Inlägg
28 februari 2021
Trådstartare
#9
Utmarks-Loke skrev:
Okej, i denna video ser du var tankarmaturen sitter, under baksätet:
https://www.youtube.com/watch?v=VXQa5WZXWLs
Den svarta grejen på sidan är flottören. Den flyter på bränslet och i änden på armen sitter en givare som känner av var flottören befinner sig. Känn på flottören att den går lätt och inte kärvar, och kolla på tankmätaren medan du rör flottören upp och ned. Går mätaren hela vägen ute i ändarna då? Men tänk på att det är fördröjning i mätaren, för att inte nålen skall pendla varje gång du kör över ett gupp.

ska ta och kolla det, tack wink

1 777 Inlägg
28 februari 2021
#10
Utmarks-Loke skrev:
Bassiehof skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Men det kanske är en diesel, då är det inte bara att gå ut och fylla upp när man kört soppatorsk

Har de inte löst det än? Jag vet att man fick pumpa och slita på en gammal traktor, men en common rail diesel är väl elektroniskt styrd?

Jag vet en som körde dieselstopp på en volvo V50 mitt inne i Gbg. Han fick inte igång bilen igen, men fick ett tips av en bilmekaniker att trycksätta tanken. Så han fick åka hem, starta upp en liten kompressor till den var full på luft, ta med till bilen och sätta tryck i tanken så bränsle trycktes fram. Då gick det att få igång den igen. Så nej, det verkar inte som det blivit enklare. Däremot finns det inga handtag att pumpa med längre.

Trycksätta tanken utan att blåsa upp pumpar, tankluftningen och allt annat? Vilken tur att han inte berättade hur många bar det skulle vara. Då hade det varit dömt att misslyckas!


Sök