3360
Sök

Vad händer i Munkis garage?

Garagetråd som rör mina bilar och allt som görs med dessa.

10 333 Visningar
Projektet avslutat 2 mars 2021
1 638 Inlägg
10 december 2019
Trådstartare
#21
Liten lägesuppdatering då smile Båda saffran samt Buicken står på vinterförvaring. En V50 DrivE -10 köptes in som pendlarbil samt att den turkosa V70in fick byta ägare smile

Handlade även på mig en ny bil, en 945 Classic -98 i en i mitt tycke riktigt snygg färg (alla i min närhet avskyr den).. Planen är iallafall att hålla den i skick samt såklart lite småpill (omöjligt att låta bli) håller er uppdaterade smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-e0b66cb61547520c957b126545873086.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-96e595b5942b65fcb4b6a74a70651f10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-43397df3d651d21ae3ce537f121d4be0.jpg


1 638 Inlägg
20 januari 2020
Trådstartare
#22
Här har det stått lite still.. Tog en runda till lokala tvätten och gav 945an en välbehövlig tvätt. Är mitt i ett garagebyte så det står lite still med de flesta projekten just nu men snart tar det fart smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-2565a09787731f9b0b8a82125cb9b549.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-cbe646974ae95b684c3135b3f9d6d944.jpg


1 638 Inlägg
4 februari 2020
Trådstartare
#23
Fortfarande så är det lite stiltje i garaget.. Men tog mig iallafall ut och rev lite mer på min saffran. Det läcker olja mellan topp och ventilkåpa så den demonterades. Givetvis så ska prylarna fräschas upp innan det återmonteras igen.

Såhär skitigt och äckligt kan det se ut efter 22år i trafik..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-389d0eaca93825d365f039efb822923d.jpg


Började slipa av ventilkåpan lite med en roterande stålborste i all enkelhet. Kommer nog slipa och göra rent denna ordentligt och sedan lackera den silver. Om inte någon har något annat kul tips?

Lite inspo-bilder med min tändstiftskåpa i kolfiber som hängt på väggen i garaget alldeles för länge.. Lite skoj med en Volvo orginal sådan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d8568bc2b9d48c8cc5d5cd818a72ffcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-8e2dc84ae1e0279bd4998c77dfab0481.jpg


1 638 Inlägg
16 mars 2020
Trådstartare
#24
Fick något infall och tog mig ut i garaget och började montera ihop bilen igen smile

Efter noggrann rengöring (ett par timmar med rakblad och Bräkleen...) så var det dags att limma med volvo´s hutlöst dyra packningslim, ett riktigt kladd att hållas med  lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-f786df9e2f1f2394ef1a42b90729e6f0.jpg

Kåpan på plats, och bultarna dragna till 17NM som sig bör. Oljade även in kammarna ordentligt så dom inte går torrt vid uppstart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-fcb026c84bafe769778c2a243c052600.jpg


1 638 Inlägg
18 mars 2020
Trådstartare
#25
Fortsatte lite med bilen igår kväll. Bilen visade inga tendenser till igensatt vevhusventilation men passade ändå på att byta oljefällan och slangarna till denna då allt är isärplockat, då vet man att det är fräscht smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-e90a34da9643ab889a35aa3669542e07.jpg

Sedan så monterades insug och och fuelrail dit. Normalt så sitter det ju robotslang runt kablarna till spridarkontakterna men denna var spröd som kex.. tillfälligt så lindade jag kablarna i eltejp men ska kläs i ny robotslang framöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-540b7be4819c66a387f592f9227e4af5.jpg


Fuelrailen har en ventil i ena änden med en tråkig blå ventilhatt, så detta fick det bli ändring på wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-08b0522d090376b15966695920f8f8b7.jpg


Här slutade jag för dagen, nu börjar det närma sig uppstart åtminstone smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-76c70b4fecfc5c1f728a99383d69d690.jpg


Fortsätter väl på min monolog här så fort det händer något, mest för att det är kul att dokumentera lite på vad man har gjort men det kanske kan bidra med inspiration till någon annan med smile


1 638 Inlägg
18 november 2020
Trådstartare
#26
Dags för en liten updatering här kanske smile

Lite rotation i bilparken har det vart sedan sist. Den bruna 945an byttes i somras bort mot en BMW E46 Touring, men det var inget för mig så bytte bort även den, istället blev det en V70 D5 -05 som frugan fick ta och ha som brukis/vinterbil smile

R-bilarna samt Buicken står nu på vinterförvaring i garaget och då behövde ju även jag ha en brukis/vinterbil så letandet tog fart utan att egentligen veta vad jag ville ha. Helst av allt ville jag ha någon lite äldre Volvo-kombi i bra orört skick, typ V70 eller liknande. Även 945 var intressant men priserna på fina och skapligt orörda sådana har sprungit iväg ordentligt och det är inte alldeles lätt att hitta.

Efter mycket "om och men" så blev det tillslut en 945 SE -95 i väldigt fint skick, rostfri, bulfri och i stort sätt orörd.

Har två fel som jag känner till och som såklart ska åtgärdas. Det ena är att avgassystemet är skevt så downpipen slamrar emot länkarmsfästet vid högersvängar. Det andra är att klockan går för sakta (Ja det är mer irriterande än man kan tro) big_smile


Hur som helst, såhär såg den ut vid köp smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-5ed3b661483aacc2ee05f41b3900f30e.jpg

Vita blinkers runt om samt sänksats monterad. Även snowcap och Turbogrillen med svart ram sitter på.


Första "modifieringen" jag gjorde var att montera ett armstöd med mugghållare från en 960.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-af3cdcabd3cdf686addcef08a8701759.jpg


Nästa projekt blev att byta ut samtliga vakumslangar då dessa var torra som fnöske. Att det blev blå slangar var helt enkelt för att jag hade en 10m rulle på väggen i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-fec937065595298cca7fdb812b2eece0.jpg


Hade problem med att bilen tappade tomgången emellanåt. Hoppades att det skulle avhjälpas med nya vakumslangar, men icke.. Felet lokaliserades dock till dumpventilen som är från "Forge Motorsport" och är av återcirkulerande typ. Till skillnad från orginalventilen som är av membrantyp så är denna utrustad med kolv istället, utformningen av denna gör att man kan montera den fel och då tappa funktionen på den samt att tomgången inte lirar så bra.

Passade på att plocka isär dumpen för rengöring och applicerade nytt fett när jag ändå monterade ner den, nu fungerar det klockrent smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-72abed2844619dbc513fefb37e6fad7f.jpg


Min ena saffran står på pallbockar i garaget så den fick låna ut sina hjul till 945an istället. En uppsättning 25mm spacers letades fram i gömmorna så fälgarna skulle passa.


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d683581cff14de00496f880861a4e227.jpg


Det var allt för nu smile


1 638 Inlägg
22 november 2020
Trådstartare
#27
940 har relativt bra lyse orginal men det kan alltid bli bättre. Har två mil enkel resa till jobbet och det är enbart landsväg genom skog och mark så en uppgradering var önskvärt.

Började med att konvertera hel/halv till Led. Fick tag i en sats där ledlampan är precis lika lång som orginal H4 halogen samt att ljuskällorna sitter på samma nivå som glödtråden i lampan. Detta medförde att ljusbilden blev riktigt bra.

Blev en otrolig skillnad med dessa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-700e8fa9dd4ddf80a3485068d302dbb4.jpg


Sen monterade jag även en 80cm ledramp så nu ska man väl se lite bättre i mörkret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-9bd71b9a3485526e9278a197f58c7d44.jpg


1 638 Inlägg
28 november 2020
Trådstartare
#28
Fick tag i en uppsättning träpaneler samt ett pennfack så det monterades idag. Pennfacket är förövrigt perfekt att lägga telefonen i när man kör med GPS smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-abebb63f41fb5b9a3a7cb3ce52c29aef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-9b70e2e7a07e57f041699d4a65a050c6.jpg


1 638 Inlägg
2 mars 2021
Trådstartare
#29
Goddagens! smile

Lite mer har hänt med 940in sedan senast. Började med att chippa både bränsle och tändbox samt att turbon byttes ut mot en 16T med rakt avgashus.

Den nya turbon passar med ganska enkla medel på en 940 men riktigt "bolt-on" är det inte. Det man får göra är att plocka isär turbon och ta bort styrstiften i både kompressor och avgashus för att kunna vrida dessa rätt för att stämma mot 940ins grenrör och slangar osv.

Nästa steg är att köpa ett nytt fäste för wg-klockan då den gamla ej passar när turbon blir vriden på det vis som behövs, själv valde jag att köpa en ny ställbar wg-klocka på en gång.

Sist men inte minst så har orginal 13C konisk tätning mellan avgashus och DP medans 16T har pyramid-tätning. Detta gör att 940 orginal DP inte passar utan man får antingen köpa en ny DP med rätt anslutning, eller som jag valde att göra, köpa en "spacer" som omvandlar konan till pyramid smile


Byte av chip pågår.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d59978100ee91364bf221b0f0ae2df29.jpg

Passade på att plocka isär turbon och göra rent ordentligt innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-3fab37af08bfb594d5322f6b5a1d8baf.jpg

Nya tryckklockan samt fäste avsett för 16T på B230.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-ee4ada5278a32dd84df59f23a293c4f4.jpg

Spacern för avgashuset ser ut såhär. Man får ta bort orginal pinnbultar och istället köra med insexbult så att allt ska gå fritt om man väljer denna lösningen. Fungerade bra tycker jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-aef9b297ff6bf87d966ea1a0f99f38d9.jpg


Nu laddar jag ungefär 1,1bar och den går riktigt bra, otrolig skillnad mot orginal. Lite sen spool-up jämfört med 13c såklart men tror man kan få bukt med det genom att byta downpipe mot en 3" och en racekat. En ny kam står även högt på önskelistan.



Sök