Sambons grabb fick lite 12V problem, åkte dit o putta igång den och som tur var skulle vi åt samma håll..
Han kom inte så långt m.a.o., jag "laga" ihop det med en hammare och skohorn på en öde infartsparkering. Körde den sedan till ett varmgarage där den nu står i väntan på operation.
2 x plusmatning från batteriet alltså, kabelsko, mutter och skruv är ett med naturen för den grövre samt den andra på god väg.
Vad heter dessa kopplingar/reservdelar?
Hur lätt är det att riva ur och byta dom?
Hur och var kommer jag åt baksidan av det bilderna visar?
Ja skitgöra var väl rätta ordet Fråga en gammal (fd) Bmw-mek, tydligen inget ovanligt och bara bort med innerskärmen höger bak så har man kablarna där.
Sagt och gjort, gummigenomföringarna var lögn att spara och jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta dom men bestämde mig ganska snart för att snickra något eget.
6mm kopparstång går i och nästan i befintliga kabelskor med fyrkantshål, tanken är då att jag bankar änden så jag kan pressa i stången, skjuta på kopparrör (bränslerör) som låser från andra sidan av kabelskon. Sen gängar jag röret med stången i sig vilket blir M8 och låser batteriekabel från.. batteriet med en M8 mässingsmutter. Sen blir det lite trollande med lim, permatex, krympslang och vulktejp utöver pressande av kabelskor. Jag skulle gärna löda och hårdlöda, har brännare och lod men jag kan inte elda så mycket i samma hjulhus som tanklocket där den står så.. blir att uppfinna vartefter.
Blev fint med koppar men höll bara en gång/provmonteringen = kopparens egenskaper vilket jag inte tänkt på kl halv elva på huvudet i ett bagageutrymme..
Hej! Det var den mest idiotiska placering av ett batteri jag sett! Och att BMW dragit fram kablarna genom hjulhuset! Man tar sig för pannan!-Men snyggt lagat av dig!!
Förekommande placering för olika märken och modeller men inte heller den vanligaste naturligtvis Kablarnas dragning skiljer sig säkert desto mer.
Men, ursprungsproblemet är inte åtgärdat ännu o tro f-n det börja snöa nu =/
Googlade på problemet..
"-Det är baklyktorna som läcker." "Rinner in längs med bakrutan." ? "Dräneringen som inte funkar." "Läcker in via tankluckan." "Det läcker överallt, borra hål i golvet!."
Förutom hål och ny packning till lyktan var det ont om faktiska åtgärder dock, syns inga vattenfläckar på interiören/paneler.