3248
Sök

Olja och kylarvätske förbränning

178 Inlägg
8 mars 2021
Trådstartare
#1
Tjenarr på er ni smarta jäklar. Har ett frågetecken jag undrar om någon kan lösa. Har en Volvo 945-98 med en b230fk i. Märkt att avgaserna har en blå ton, oljenivån och kylarvätske nivån sjunker snabbt och en vit gegga sammlas i ventil kåpan.

Tänkte då att topplockspacnkningen var boven så skruvade av allt och ser att den ser relatovt hel ut. Någon som har en sussning om vad som händer?

1 109 Inlägg
8 mars 2021
#2
Det kan ju vara så att du har mer än ett problem...
Blårök kan ju bero på exempelvis dålig turbo eller otäta ventilstyrningar.
Att kylarvattennivån sjunker kan bero på läckage någonstans eller kanske rentav en spricka i toppen.

Att det blir vit klegg i oljelocket är inte ovanligt såhär års, speciellt inte om du kör mycket småsträckor?
Så länge inte motoroljan börjar likna oboy så behöver du nog inte vara orolig för det roll


7 438 Inlägg
9 mars 2021
#3
Att motoroljan "försvinner" kan bero på minst 3 saker.

1. Motorn läcker olja, vilket inte torde vara svårt att avgöra var.
    Inte ovanligt att oljan läcker ut via främre eller bakre vevaxelpackning samt ventilkåpspackning.
    Droppspår på golvet brukar avslöja.

2. Motorn förbrukar olja genom slitna kolvringar.
    Kompressionsprov med insprutning av olja vid andra provet avslöjar kovringarnas kondition.
    D v s kompressionstrycket högre efter insprutning av olja genom tändstiftshålen.

3. Motorn förbrukar olja genom slitna ventiler och ventilstyrningar.
    Fastställes enkelt att köra på, förslagsvis, 3:an i runt 50 km/t och släppa upp gaspedalen.
    Börjar det blåryka i avgasröret med uppsläppt gaspedal sätter jag en slant på slitna ventiler och
    styrningar.

Gammal motor = alla 3 fenomenen.

67 Inlägg
9 mars 2021
#4
torsen skrev:
Att motoroljan "försvinner" kan bero på minst 3 saker.

1. Motorn läcker olja, vilket inte torde vara svårt att avgöra var.
    Inte ovanligt att oljan läcker ut via främre eller bakre vevaxelpackning samt ventilkåpspackning.
    Droppspår på golvet brukar avslöja.

2. Motorn förbrukar olja genom slitna kolvringar.
    Kompressionsprov med insprutning av olja vid andra provet avslöjar kovringarnas kondition.
    D v s kompressionstrycket högre efter insprutning av olja genom tändstiftshålen.

3. Motorn förbrukar olja genom slitna ventiler och ventilstyrningar.
    Fastställes enkelt att köra på, förslagsvis, 3:an i runt 50 km/t och släppa upp gaspedalen.
    Börjar det blåryka i avgasröret med uppsläppt gaspedal sätter jag en slant på slitna ventiler och
    styrningar.

Gammal motor = alla 3 fenomenen.

Tycker det du skriver, som jag fetmarkerat, låter som ett väldigt intressant test. Kan du förklara vad som gör att det börjar blåryka under just dem förhållandena och varför det pekar på slitna ventiler?

7 438 Inlägg
9 mars 2021
#5
victorimba1 skrev:
torsen skrev:
Att motoroljan "försvinner" kan bero på minst 3 saker.

1. Motorn läcker olja, vilket inte torde vara svårt att avgöra var.
    Inte ovanligt att oljan läcker ut via främre eller bakre vevaxelpackning samt ventilkåpspackning.
    Droppspår på golvet brukar avslöja.

2. Motorn förbrukar olja genom slitna kolvringar.
    Kompressionsprov med insprutning av olja vid andra provet avslöjar kovringarnas kondition.
    D v s kompressionstrycket högre efter insprutning av olja genom tändstiftshålen.

3. Motorn förbrukar olja genom slitna ventiler och ventilstyrningar.
    Fastställes enkelt att köra på, förslagsvis, 3:an i runt 50 km/t och släppa upp gaspedalen.
    Börjar det blåryka i avgasröret med uppsläppt gaspedal sätter jag en slant på slitna ventiler och
    styrningar.

Gammal motor = alla 3 fenomenen.

Tycker det du skriver, som jag fetmarkerat, låter som ett väldigt intressant test. Kan du förklara vad som gör att det börjar blåryka under just dem förhållandena och varför det pekar på slitna ventiler?

När du släpper på gasen bildas ett stort undertryck som s a s "suger ut oljan" genom spelet/glappet mellan ventilspindel och ventilstyrning.

Forummoderator
17 996 Inlägg
9 mars 2021
#6
Tänkte då att topplockspacnkningen var boven så skruvade av allt och ser att den ser relatovt hel ut.

Tja, då får den bytas i vilket fall som helst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök