mb_pucken skrev:
Min bror råkade ut för samma sak på sin passat tdi.
Vi beställde en renoverad balansaxelmodul från Tyskland och köpte sedan oljepump, kedia, drev och lite annat på vag. Kedja och drev byttes då bilen gått långt.
Vi fick även byta turbon kort där efter då den skar.
När vi demonterade kamrem osv så kollade vi även kamaxellager dom visade sig vara nernötta. Om detta beror på avsaknad av oljetryck vet vi ej.
Det var inte direkt svårt att byta balansaxelmodul men oljetråg, kamremmen osv måste demonteras. Sen behöver balansaxelmodulen ställas mot öd med ett specialverktyg. Dock mätte jag in rätt läge med vanligt skjutmått då det "bara" ska stå i våg mot 2 klackar.
Dock krävs det lite mekvana och åtdragningsmoment osv vilket jag lyckades fjäska åt mig på min förra arbetsplats dvs vag.
Jag hade satsat på och byta balansaxelmodulen samt turbon då det finns risk att en beggad motor lider av samma fel.
Motorn tas enklast ur nedåt på en passat vilket medföljer att framvagn osv behöver tas bort, det behövs även vid turbobyte om jag mins korrekt.