FY-FAHAHAAAN Biggi!!! Nu går hon som en klocka igen! Jag kan tametusan köra 40 i uppförsbacke på 5:ans växel utan hack. Tack för kort och koncist svar som löste problemet!!
Även fast det var mycket enkelt att byta tänspolen/modulen så skriver jag en liten quickfix här för alla dom som har samma problem och tänker byta:
Du behöver följande verktyg1st Vanlig kryssmejsel PH2
1st Vanlig spårmejsel FL8
1st Torx T25
Reservdelar1st Tändspole Artnr: 18-ZS350 (Mekonomen) Pris fn: 1133:-
(OBS! Kolla så att detta artnr stämmer på din bil också genom att söka på registreringsnummer.)
Förfarande1. Lyft på locket till luftfiltret genom att först lossa de fyra runtom sittande skruvarna med spårmejseln.
2. Lossa klämman till luftkanalen som sitter närmast motorn med kryssmejseln.
3. Vicka försiktigt loss luftkanalen från spjällhuset och lägg luftkanal och lock till luftfiltret åt sidan.
4. Snäpp upp de tre slangarna som går över tändspolen ur deras fäste och vik dom mot luftfiltret.
5. Dokumentera var tändkablarna är anslutna på tändspolen/modulen med kamera eller anteckna.
6. Ta loss kablarna från tändspolen och vik dom åt sida, lossa därefter de fyra skruvarna på tändspolens bas med Torx 25 och lyft upp tändspolen/modulen.
7. Kontrollera att den nya tändspolen/modulen har samma anslutning som den gamla.
8. Lägg värmeskyddsplåten som medföljer den nya tändspolen på tändspolens plats med den uppstickande skölden mot torpedväggen. (Denna plåt fanns inte på min orginalspole som jag bytte ut.)
9. Sätt dit den nya tändspolen och lirka ner skruvarna. (Kan gå lite trögt eftersom värmeskyddsplåten nätt och ljämt får plats.)
10. Återmontera tändkablarna enligt tidigare anteckningar/foto.
11. Snäpp fast de tre slangarna i sina fästen och återmontera luftfilterkanal och lock.
12. Håll vänster tumme med vänster hand och starta med höger hand.
Tändspolen/modulen sitter under slangarna och luftkanalen.Tändspolen/modulen med slangar undanvikta och luftkanalen bortplockad.Gamla tändspolen/modulen till vänster och nya till höger.Den nya tändspolen/modulen monterad med det medföljande värmeskyddet.