2318
Sök

Konstigt ljud vid styrning och knackande ljud under bilen

* Voff voff *
10 658 Inlägg
15 mars 2021
Alve1976 skrev:
Brådhis skrev:
Alve1976 skrev:

Jo, det är klart. Men jag kan ju köpa en fjäderspännare på Biltema och låna en lyft på en verkstad smile
Tycker ändå det är dyrt för en halvtimmes arbete. Man kanske ska bli bilmekaniker istället smile

Varför gör du inte det då? smile

Du behöver för övrigt två fjäderspännare... Och lite hylsor, ringnycklar, spärrskaft, skiftnyckel (till propellermuttern). Detta förutsätter att det går att få loss krängningshämmarstagen utan problem. Vissa saknar greppet för blocknyckel på insidan och har istället endast en torx i änden på gängorna, då får man oftast kapa bort dom.

Så, det är nog tveksamt om verkstaden räknar på en halvtimmes jobb när dom ska ge ett fast pris i förväg. Deras erfarenhet säger dom nog att det kan ta längre tid...

Och nej, jag är inte mekaniker. Men jag har gjort ovanstående på flera av mina bilar genom åren. smile

Har kikat och fjäderspännare säljs ju parvis såklart smile
Ska överväga att fixa själv men bilen ska besiktas inom 15 dagar. Därför jag är lite smått nervös att hinna fixa också. Vet inte om de är hårda på sånt när fjädern klånkar.

Om inte annat så lär du dig också något genom att göra det själv, och det är alltid positivt när man äger bilar där garantin gått ut. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 256 Inlägg
16 mars 2021
Bilprovningen brukar inte klanka ner på klonkande ljud dom inte finner.

Men så klart att det ska fixas.

Krångningsstaget är det som brukar jäklas. Skruvarna ovanför hjulnavet brukar lossa.

Varning!
Låt INTE hjulnavet tippa framåt när du lossat fjäderbenet. Då kan du råka dra isär inre drivknuten för långt, så den ramlar ur skålen. Har du en manuell växellåda så är knuttypen sådsn att kulorna ramlar ur, och då måste hela axeln upp på arbetsbänken för ihoppusslande= Jobbigt!
Riktigt illa om man är på hyrd plats.

Sätt ett band runt nav och subframe som hindrar navet att tippa fram.

3000kr är inte helt orimligt, faktiskt.
Antagligen för båda sidorna?
Dumsnålt att byta ena.
Senast redigerat av Mossan1 (16 mars 2021)

Sök