Hej!
Jag har en Peugeot 307 CC 2006 och jag älskar bilen! Servon är riktigt mjuk och det känns som en riktig sommarbil.
Konkurrenten till en Peugeot 307 CC är en Renault Mégane CC. Dom har samma utrustning och liknande. Lite annolunda utseende. En sak som skiljer är att Renault Mégane CC har öppet glastak, vilket inte Peugeot 307 CC har.
Om öppet glastak är något att föredra på en cab, har jag svårt att avgöra. Oftast vill man ju köra nedkabbat hela tiden så fort solen lyser. Ni får gärna diskutera denna fråga.
Men jag skulle vilja diskutera frågan om just vad skillnaden mellan Peugeot, Citroën och Renault är.
Enligt mig, om man bestämmer sig att köpa en fransk bil, så ska det vara en mer exklusiv sommarbil. Dels för att dom är billiga jämfört med BWM, Mercedes, Jänkare och att dom är väldigt enkel att köra. Passar alla parkeringar och är lämplig när det kommer till små vägar eller trånga utrymmen.
Men på grund utav min vettgirighet så vill jag veta vad skillnaden är mellan Peugeot, Citroën och Renault är. Om jag får börja!
Jag testade en universums billigaste och massproducerade plåtcab och det är en Peugeot 206 CC 2004. Den var väldigt liten. Man satt bra i framsätet, men stackars jävel i baksätet. Säterna där bak kändes som att de var gjord för barn i 5-10 års åldern.
206 CC kändes mer som sport, än glida om kring. Rattservon var hård och dämparna var styva. Kändes också som en vanlig plastig 2000-tals bil. Så det var inget speciellt med den, förutom cab. Det var häftigt. Rekommenderar jag en 206 CC om man är över 25 år? Nej! 206 CC är skapat för ungdomar mellan 18-24 års ålder.
Därför tittade jag på en 307 CC från 2006. Viktigt att det måste vara en över 2005 för då gjordes det en förändring på fronten till en front som liknar 308 CC - snyggare med andra ord.
307 CC känns mer som en bil som man kan glida med. Den går väldigt mjukt. Rattservon var mjuk och allt kändes så mycket mer påkostat. Baksätet rymdes två 50+ åringar utan problem, fast man kan ju önska att det var en Mercedes 500SEL baksäte om man fick den önskan gratis. Men 307 CC är rymlig för att vara en cab. Det är en relativ stor cab om man tänker efter.
Växlarna kändes dock lite konstiga. Jag uppfattar att Subaru och Mitsubishi har mer stabil växelspak än min 307. Hos min 307 så måste man vara mer noggrann på växla och vänta på synkroniseringen så kuggarna går in rätt. Hos min Mitsubishi Outlander så är det växellådan själv som styr min växelspak, känns det som. Medan 307 saknar det där "spåret" som gör så att spaken "går på räls"
Rekommenderar jag en 307 CC? Ja, dock bara på sommaren! Det 307, oavsett SW eller CC, så är det INGA vinterbilar. Men sådant rekommenderar jag med alla franska bilar.
Hur som helst! Nu till frågan hur vi ska kunna kategorisera dessa bilmärken.
Min syn på Peugeot är att dom försöker vara en väldigt vanlig bil som är billig, men ändå ställer sig bredvid BWM, Mercedes, Cadillac, Volvo, Subaru, Fiat, Seat, Hyndai, Mitsubishi osv.
Peugeot har jag hört ska vara väldigt lik Renault, men en Renault är alltid billigare, men är mer "skrammel" än Peugeot. Jag vet inte vad det brukar vara för generell skillnad mellan Renault och Peugeot. Debattera detta gärna.
Men Citroën är verkligen ett undantag. Här talar vi om Frankrike's kulturella identitet. Citroën har alltid varit udda, tänkt olikt och satsat på hög komfort med deras hydrauliska stötdämparsystem. Även utseendet på en Citroën har alltid varit något som liknar Amerikanska framtidsfilmer, väldigt udda design. Nu har dom tagit bort detta stötdämparsystem på grund utav kostnad. Så jag vet inte om en Citroën kommer bli betraktad som en...vanlig...bil i framtiden.
Ett exempel så måste man montera ned caben helt själv på en Citroën C3 Pluriel. Då menar jag, stänga av bilen. Öppna dörren, gå ut från bilen. Lyfta bort taket manuellt. Känns....jätte konstigt!
Se film: https://www.youtube.com/watch?v=1CeSGqzSFHY
Så vad är era erfarenheter?
Notera att ni ska inte jämföra dyra Citroën med lågbudget Renault. Ni ska jämföra den generella skillnaden mellan dessa bilar. I vilket syfte är dom skapad för?
Enligt mig(kan ha fel också):
Peugeot: Lyxig sport
Renault: Ekonomi
Citroën: Lyxig komfort (pga. stötdämparsystemet)
Jag har en Peugeot 307 CC 2006 och jag älskar bilen! Servon är riktigt mjuk och det känns som en riktig sommarbil.
Konkurrenten till en Peugeot 307 CC är en Renault Mégane CC. Dom har samma utrustning och liknande. Lite annolunda utseende. En sak som skiljer är att Renault Mégane CC har öppet glastak, vilket inte Peugeot 307 CC har.
Om öppet glastak är något att föredra på en cab, har jag svårt att avgöra. Oftast vill man ju köra nedkabbat hela tiden så fort solen lyser. Ni får gärna diskutera denna fråga.
Men jag skulle vilja diskutera frågan om just vad skillnaden mellan Peugeot, Citroën och Renault är.
Enligt mig, om man bestämmer sig att köpa en fransk bil, så ska det vara en mer exklusiv sommarbil. Dels för att dom är billiga jämfört med BWM, Mercedes, Jänkare och att dom är väldigt enkel att köra. Passar alla parkeringar och är lämplig när det kommer till små vägar eller trånga utrymmen.
Men på grund utav min vettgirighet så vill jag veta vad skillnaden är mellan Peugeot, Citroën och Renault är. Om jag får börja!
Jag testade en universums billigaste och massproducerade plåtcab och det är en Peugeot 206 CC 2004. Den var väldigt liten. Man satt bra i framsätet, men stackars jävel i baksätet. Säterna där bak kändes som att de var gjord för barn i 5-10 års åldern.
206 CC kändes mer som sport, än glida om kring. Rattservon var hård och dämparna var styva. Kändes också som en vanlig plastig 2000-tals bil. Så det var inget speciellt med den, förutom cab. Det var häftigt. Rekommenderar jag en 206 CC om man är över 25 år? Nej! 206 CC är skapat för ungdomar mellan 18-24 års ålder.
Därför tittade jag på en 307 CC från 2006. Viktigt att det måste vara en över 2005 för då gjordes det en förändring på fronten till en front som liknar 308 CC - snyggare med andra ord.
307 CC känns mer som en bil som man kan glida med. Den går väldigt mjukt. Rattservon var mjuk och allt kändes så mycket mer påkostat. Baksätet rymdes två 50+ åringar utan problem, fast man kan ju önska att det var en Mercedes 500SEL baksäte om man fick den önskan gratis. Men 307 CC är rymlig för att vara en cab. Det är en relativ stor cab om man tänker efter.
Växlarna kändes dock lite konstiga. Jag uppfattar att Subaru och Mitsubishi har mer stabil växelspak än min 307. Hos min 307 så måste man vara mer noggrann på växla och vänta på synkroniseringen så kuggarna går in rätt. Hos min Mitsubishi Outlander så är det växellådan själv som styr min växelspak, känns det som. Medan 307 saknar det där "spåret" som gör så att spaken "går på räls"
Rekommenderar jag en 307 CC? Ja, dock bara på sommaren! Det 307, oavsett SW eller CC, så är det INGA vinterbilar. Men sådant rekommenderar jag med alla franska bilar.
Hur som helst! Nu till frågan hur vi ska kunna kategorisera dessa bilmärken.
Min syn på Peugeot är att dom försöker vara en väldigt vanlig bil som är billig, men ändå ställer sig bredvid BWM, Mercedes, Cadillac, Volvo, Subaru, Fiat, Seat, Hyndai, Mitsubishi osv.
Peugeot har jag hört ska vara väldigt lik Renault, men en Renault är alltid billigare, men är mer "skrammel" än Peugeot. Jag vet inte vad det brukar vara för generell skillnad mellan Renault och Peugeot. Debattera detta gärna.
Men Citroën är verkligen ett undantag. Här talar vi om Frankrike's kulturella identitet. Citroën har alltid varit udda, tänkt olikt och satsat på hög komfort med deras hydrauliska stötdämparsystem. Även utseendet på en Citroën har alltid varit något som liknar Amerikanska framtidsfilmer, väldigt udda design. Nu har dom tagit bort detta stötdämparsystem på grund utav kostnad. Så jag vet inte om en Citroën kommer bli betraktad som en...vanlig...bil i framtiden.
Ett exempel så måste man montera ned caben helt själv på en Citroën C3 Pluriel. Då menar jag, stänga av bilen. Öppna dörren, gå ut från bilen. Lyfta bort taket manuellt. Känns....jätte konstigt!
Se film: https://www.youtube.com/watch?v=1CeSGqzSFHY
Så vad är era erfarenheter?
Notera att ni ska inte jämföra dyra Citroën med lågbudget Renault. Ni ska jämföra den generella skillnaden mellan dessa bilar. I vilket syfte är dom skapad för?
Enligt mig(kan ha fel också):
Peugeot: Lyxig sport
Renault: Ekonomi
Citroën: Lyxig komfort (pga. stötdämparsystemet)
Senast redigerat av Volvo740-88 (21 mars 2021)
0
0
0
0