3213
Sök

Strömbrytare till extraljus, på styrström el jord?

53 Inlägg
10 april 2021
Trådstartare
#1
Har funderat på att koppla in https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232024/232024-02db982c15125a60a52753e0662ab3bc.jpg
strömbrytare till mina extraljus så att jag kan välja att inte ha dom på tillsammans med helljuset,tex om det är dimmigt ute.
Fungerar det att koppla strömbrytaren så att den bryter jorden 85 på relät? Eller måste den kopplas på styrstömmen 86?
Har försökt googlat med inte hittat något vettigt svar så hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig.
Senast redigerat av Hedis62 (10 april 2021)


2 037 Inlägg
10 april 2021
#2
Ingen skillnad om du bryter styrströmmen eller jorden.
Jorden är ju enklare när man kan ta jord varifrån som helst inne i bilen och sen via brytaren ut till reläet.

7 455 Inlägg
10 april 2021
#3
Sägen som Mammadiin.
Egalt hur du ansluter.

2 428 Inlägg
10 april 2021
#4
Har ingen elektrisk betydelse, men som tidigare skribenter nämner så är det ju smidigare att bryta jorden.


53 Inlägg
10 april 2021
Trådstartare
#5
Tackar för snabba svar!😀
Var orolig att det blir knas med relät om man kopplade strömbrytaren på jordkabeln, dvs att det kunde bli knas när man aktiverar styrströmmen när relät inte har jord. Så nu blir det att koppla in brytaren på jorden som det skrivs om i svaren, lättare att hitta jord i kupén å bara en kabel att dra in.


1 798 Inlägg
10 april 2021
#6
Idag kör jag 3st 30Ah reläer till mina 3 xenonkonverterade Hella 3003 på vardera snabbstartande 55w, personligen sover jag bättre om nätterna när jag vet att jag säkrat av och kopplat via styrströmmen istället för att låta allt det där jorda via en strömbrytare.


Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2021
#7
Hilmer skrev:
Idag kör jag 3st 30Ah reläer till mina 3 xenonkonverterade Hella 3003 på vardera snabbstartande 55w, personligen sover jag bättre om nätterna när jag vet att jag säkrat av och kopplat via styrströmmen istället för att låta allt det där jorda via en strömbrytare.

Allt det där? Tankevurpa?

Det är bara relästyrningen som jordar via strömbrytaren. Vi pratar "ett gäng" mA.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 798 Inlägg
11 april 2021
#8
it_mutt skrev:
Hilmer skrev:
Idag kör jag 3st 30Ah reläer till mina 3 xenonkonverterade Hella 3003 på vardera snabbstartande 55w, personligen sover jag bättre om nätterna när jag vet att jag säkrat av och kopplat via styrströmmen istället för att låta allt det där jorda via en strömbrytare.

Allt det där? Tankevurpa?

Det är bara relästyrningen som jordar via strömbrytaren. Vi pratar "ett gäng" mA.

Va ju rätt otydlig i mitt inlägg inser jag nu, ber om ursäkt för detta!
Det jag menar är att om det är något som har en tendens till att spöka i det elektriska och få fram de mest märkliga och fantasifulla fenomen så är det just bristfälliga jordpunkter, så jag brukar alltid se till att först och främst ha en ordentlig jord oavsett installation.
Det kan ju ta andra vägar ifall något strular och det vill man helst undvika, så jag har lite svårt att förlita mig på en jordning via strömbrytare.
Kör man efter samma koncept alltid så är det lättare att komma ihåg! wink

Enda gången som jag minns nu att jag använt mig av jorden som tillslag var typ 90-91 när jag kopplade tändspolen via relä till oljetryckskontakten, detta gjorde att motorn inte startade och belastades innan fullt oljetryck var uppnått!



Sök