Vet inte om jag slår in öppna dörrar - men........
En kondensator har flera funktioner.
Dels att förhindra materialvandring mellan den fasta och den rörliga brytarkontakten.
För låg kapacitans ger materialvandring åt det ena hållet = brytarkontaktens yta.
För hög kapacitans leder till materilvandring åt det andra hållet.
Praktiskt taget omöjligt att framställa en kondensator med exakt rätt kapacitans.
Därför sker ofrånkomligen en viss materialvandring mellan "spetsarna".
Kapacitansen mäts i Farad - eller i detta fallet mikroFarad.
Den kanske viktigast funktionen hos kondensatorn är att ge en "strömknuff" till tändspolen så att spänningen temporärt höjs när brytarna skiljs.
En varm/överhettad kondensator mister förmågan att ge "strömknuffen".
Den blir, något oegentligt uttryckt, "kortsluten".
Därför av största vikt att kondensatorn är så placerad att den inte blir för varm.
Ett knep att få "spetsarna" jämnt brända = lika materialvandring - är att skifta plus och minus till tändspolen vid varje start.
Har t o m funnits bilmotorer som automatiskt skiftat polaritet vid varje start.
En sekundär effekt med kondensator med starkt avvikande kapacitans är att den kan störa bilradion.
Förr i tiden när man köpte en bilradio med monteringssats medföljde "avstörningskondensatorer", till generator, fläktmotor, torkarmotor, spolarmotorn m fl elektriska motorer.
Men det här visste ni väl allihopa.