26 april 2021
Trådstartare
Jag har sökt på detta problem så gott det går och det kan bero på allt ifrån fukt till gremlins.
Dörrarna på min Ford låser och låser upp sig hur de vill. När den står still, medan jag kör, med nyckeln i och inte. Jag låser bilen, några sekunder går, sen klock! Så låser den upp! Ibland får den flipp när jag trycker på fjärren och klick-klock-klick-klock-klickar fram och tillbaka. Har jag tur stannar den i låst läge.
Jag trodde att det berodde på kylan, för det händer mest på vintern. Men nu har det varit hyfsat varmt i några dagar, bilen har fått sol på sig, men det är kanske värre än innan!
Den bästa lösningen verkar vara en ny dörr, men jag vill inte lägga de pengarna på en snart 16 år gammal Fård. Har heller inte kunnighet att slita upp dörrpanelen och dra i kablar utan att göra det värre.
Har testat att spruta wd-40 rätt in i nyckelhålet någon gång. Det har KANSKE funkat tidigare. Svårt att säga eftersom det hänt mer sporadiskt innan. Nu är det en regelbunden grej.
Detta verkar vara en grej på Volvo av samma årgång, och minns att morsans gamla e46 hade samma problem, men det löstes aldrig.
Har någon tips på billiga nödlösningar?