3670
Sök

Ford Focus Mk2 -05, centrallåset glappar. Finns en snabb fix?

53 Inlägg
26 april 2021
Trådstartare
#1
Jag har sökt på detta problem så gott det går och det kan bero på allt ifrån fukt till gremlins.
Dörrarna på min Ford låser och låser upp sig hur de vill. När den står still, medan jag kör, med nyckeln i och inte. Jag låser bilen, några sekunder går, sen klock! Så låser den upp! Ibland får den flipp när jag trycker på fjärren och klick-klock-klick-klock-klickar fram och tillbaka. Har jag tur stannar den i låst läge.

Jag trodde att det berodde på kylan, för det händer mest på vintern. Men nu har det varit hyfsat varmt i några dagar, bilen har fått sol på sig, men det är kanske värre än innan!

Den bästa lösningen verkar vara en ny dörr, men jag vill inte lägga de pengarna på en snart 16 år gammal Fård. Har heller inte kunnighet att slita upp dörrpanelen och dra i kablar utan att göra det värre.

Har testat att spruta wd-40 rätt in i nyckelhålet någon gång. Det har KANSKE funkat tidigare. Svårt att säga eftersom det hänt mer sporadiskt innan. Nu är det en regelbunden grej.

Detta verkar vara en grej på Volvo av samma årgång, och minns att morsans gamla e46 hade samma problem, men det löstes aldrig.

Har någon tips på billiga nödlösningar?


6 063 Inlägg
26 april 2021
#2
Är det inte bilnyckeln som ligger och tjuvsänder då? Öppnar låset sig även om nyckeln är långt bortom sin räckvidd? Annars kan det vara något gränsläge i låset som inte är bra, eller något helt annat. Avböjda kablar vid dörrgångjärnen?

53 Inlägg
26 april 2021
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Är det inte bilnyckeln som ligger och tjuvsänder då? Öppnar låset sig även om nyckeln är långt bortom sin räckvidd? Annars kan det vara något gränsläge i låset som inte är bra, eller något helt annat. Avböjda kablar vid dörrgångjärnen?

Det var en bra idé! Men nu gick jag ner och testade med reservnyckeln, som inte har en fjärrkontroll. Tror den har ett chip i sig men inget som borde sända.
I alla fall, jag testade men det gick lite fram och tillbaka nu också. Låser dörren, går allt mellan 1-10 sekunder, sen låser den upp igen.

Svårt att veta om den håller på och låser och låser upp sig JUST NU, men jag hoppas verkligen inte det. Tror att låset "lägger sig" efter ett tag efter jag stängt dörren och jävlats med låset ett tag. Inte för att den är en dyrgrip men jobbigt om den nu skulle glappa mitt i natten.

Tack för idén!


2 306 Inlägg
27 april 2021
#4
Kolla kablaget ut till förardörren, lossa genomföringen och kolla hur de ser ut.  Klassiskt fel på alla bilar att kablarna nöts med åren och går av där, och då kan de ligga och jorda eller ligga an mot varandra med diverse spökande elektronik som följd.
Senast redigerat av Mew (27 april 2021)


53 Inlägg
27 april 2021
Trådstartare
#5
Mew skrev:
Kolla kablaget ut till förardörren, lossa genomföringen och kolla hur de ser ut.  Klassiskt fel på alla bilar att kablarna nöts med åren och går av där, och då kan de ligga och jorda eller ligga an mot varandra med diverse spökande elektronik som följd.

Tack för tipset. Jag har inte hunnit kolla på det än, men om det skulle vara de kablarna, vad gör jag sen? Eltejp där det nötts ner borde kanske räcka så de inte ligger emot varandra. Eller kanske lite elfett/ännu mer wd-40 för att få bort fukten också?

Jag hoppas att det är detta för det låter som en lagom lätt fix. big_smile


2 306 Inlägg
28 april 2021
#6
Nja, du får skarva ihop kablaget på riktigt igen för att det ska hålla i så fall, ofta är kabeln inte långt från att gå av helt om det är problemet. Kan rekommendera lödhylsor, de är mycket bättre än pressade kabelskor. Finns att köpa styckvis på Mekonomen, AD Bildelar etc. Gärna lite krympslang över skarven sen.
(Det bästa vore att skarva i en ny kabelbit från båda håll så att skarven inte ligger mitt i det utsatta området, men det kan bli lite mer jobb med det. Funkar att skarva befintliga kablar med.)
En kabelskalare gör livet enklare för dig och kostar inte många kronor på t ex Biltema, men det funkar även med t ex avbitartång och lite finess.

WD40 är väldigt bra för att få av gummigenomföringen (och speciellt när den ska tillbaks igen) så det ska du absolut ha tillgängligt, men det är inget som behövs vid kablarna när du är där och pillar, mer än för att eventuellt få det att glida bättre om du ska ha ut dem en bit.



Sök