Hej,
Ska sälja pärlan nu (Fiesta 1.25, 2011) då vi får barn om två månader och det är riktigt tight med barnvagn i denna.
Vi vill ha en lite ballare bil tåls att erkänna, Fiestan i all ära, men som 29 samt 30 åringar känner vi oss lite som ett pensionärspar i bilen. Dock har den otrolig fördelar en så liten och billig bil att äga.
Var ju inne på att bara blåsa på med en gammal Pajero eller liknande, men kloka som ni var i ett tidigare inlägg avråddes jag skarpt.
En vän kunde sälja sin fina V70 med 18 k (enda ägaren) från 2005. Den var i jäkligt bra skick förutom en kosmetisk buckla. Men där gick gränsen enligt frugan. Hon sa att hon kunde tänka sig vilken bil som helst, men inte en med bucklor på menade hon. Hennes snälla farfar hade ägt en likadan när hon var liten, så hon menade att även denna skulle kännas för pensionärig (Jag var dock helt fine med den).
Men nu är jag mitt i den värsta röran gällande beg-marknaden. Jag tror jag kan sälja fiestan för ca 50 k (7000 mil, 1 ägare, vinterhjul). Nu har jag till slut förstått att en förhoppningsvis pålitlig bil på begagnatmarknaden är en japanare i bra skick.
Vi vågsurfar och gör mycket dags-äventyr, så vill gärna ha en SUV, med takräcke osv. Så RAV4 har tilltalat mig. Den bör man ju kunna ha både barnvagn i bagageluckan, och ett par brädor på taket.
Efter lite snabb research menar en kille på youtube att RAV4 "premium years" är mellan 2004-2005. Detta måste väl då vara generation 2?
Vad har ni att säga om RAV4 för det jag söker? Jag tänker prisintervallen 50-80 tkr? Är det en rimlig summa om jag kikar på årsmodeller 2004 och ett par åt framåt? Förstår att man inte bara ska kika på miltalet (men vad är en bra fingervisning där), helst har jag ju automat, mer är manuell mer pålitlig? Någon speciell motor att söka på, eller annan kunskap ni sitter på?
Stort tack för ni läst och den eventuella hjälp ni delar med er utav.
Hälsningar,
Wille
Senast redigerat av Wille_vh (5 maj 2021)