Vissa kanske känner igen mig från min andra 740 som jag håller på att renovera?
Hur som, så ska denna tråd inte handla om den. I höstas köpte jag mig en ny 740, denna gången med en T5 motor. Som säljaren sa, ett bra projekt att bygga vidare på eller att köra med den som det är.
Men ja, vem vill inte sätta sin egna prägel på saker och ting?
Historian börjar någonstans i oktober när 740 kommer ut på blocket. Då jag fortfarande studerar fanns det inte möjlighet för mig att hämta den först i början på november. En väldigt kort bakgrund, så nu kör vi över på lite bilder och spec på kärran.
Motor
B5244T5
MKM motorfäste
MKM Vxl fäste
MKM insug & tryckrör
Original IC
Stora volvo kylaren
19T turbo
3" hela vägen, med en väldigt lite rund ljuddämpare i slutet
Bänkad på 302hk och 500nm
Drivlina
BMW 320D 6vx låda
Sinter lamell med R tryckplatta
Svetsad diff
MKM momentbrygga
Bräsnle
Nuke Fuelrail
875cc siemens deka
Intank pump Walbro 450
Pfte slang till hela bränslesystemet
BTR samt filter från speeding, deras egna märke
Styrsystem
ECU Master Classic
8 tums surfplatta
Chassi
J-spec coils
17" plåt med 205/40/17
Nya bromsar runt om
MKM hydralisk handbroms med dubbla bromsok
Saker som är planerade att fixa i vinter:
( ) Bakvagn
- Blästra allt som har med bakvagn att göra
- Måla hela bakvagen
- Beställa & Montera Torsen diff
- Nya bussningar i hela bakvagnen
( ) Kupe-värme, värmekranen stänger inte helt
( ) Service
- Olja, filter, tändstift
( ) Mappa
Precis hemkommen från köpet. Tog för övrigt BE-kort i somras så tyckte det var lika bra att använda det
Avlastad från trailern
Kort där efter inhandlades ett par extra drivaxlar, 600kr på skroten! Tyckte de va dyrt...
Monterade ett sportluftfilter från Biltema. Ni behöver inte vara oroliga, det ska bara sitta på över vintern. Har beställt ett AEM filter som ska ersätta Biltema.
Märkte vid provkörningen att dumpen inte riktigt lirade som jag ville. Troligen hittade jag felet, då den var kopplad på trycksidan som styr trycket till WG via Macen, så ville inte dumpen öppna när jag släppte gasen.
Nåväl, de va lätt fixat. Drog en slang vid bromsrören över till insuget och vips så hade jag fungerande dumpventil. För överigt, en bild på maskinen.
Ute på en liten premiärtur
Blått handtag, fint
Sen blev det inte jätte mycket mer körning. Som sagt plugget rullade på och det började närma sig vinter. Redan vid köp kände jag att svets-diff inte var någon höjdare, eftersom jag aldrig kört en bil med svets-diff men läst att många åker det så tänkte jag att det inte kunde vara så stor fara. Men de fick jag äta upp! Tror jag körde ungefär 5 mil innan jag ställde av den, och dessa 5 milen gav mig bekräftelse på att aldrig mer köra svets-diff. Förstår inte inte hur man kan köra med det? Jag velade fram och tillbaka vad jag skulle göra. Vid köpet av 740in fick jag med en bakaxel med slung-diff i. Skulle jag köra slung-diff, öppen diff, lamell-diff, aussi locker eller torsen-diff?
Fortsättning följer!