2 augusti 2021
Trådstartare
Sedan ett par veckor tillbaka upplever jag att växelspaken i vår V50 -07 inte uppför sig som förut. Vi har ägt bilen sedan november och redan servat den för en fjärdedel av vi köpte den för, så undviker gärna dyra verkstadsbesök om det går(?!).
Vad jag upplever är att spaken tidigare lätt fördes mellan olika växlar och att den ”landade” och stannade i växelns läge.
Jag vill säga att den plötsligt ändrade beteende och att den nu fjädrar in mot mittlinjen när den ligger i växel, och att man måste ”hämta” upp den och föra den noga och korrekt för att den inte ska kännas kärv. Upplever att när jag lägger i ettan eller femman så fjädrar spaken in mot trean. Detsamma gäller i tvåan eller i backen, att den fjädrar in mot fyran.
Nån annan som varit med om liknande?
Var förbi en lokal verkstad kring sommarhuset och de tyckte inte det var något märkligt, och efter att ha ryckt bort ett buntband någon satt om vajrarna till växelföringen och en kabel till motorvärmaren som någon dumt nog monterat där, försäkrade han mig om att det inte var någon fara att köra vidare.
Vill gärna ha tillbaka känslan jag hade tidigare…