Låter som alla symptom kan kopplas till "sensor motorvarvtal" som jag antar är svänghjulslägessensorn. Om den går sönder startar bilen inte eftersom motorstyrenheten inte vet i vilket läge veven befinner sig. Tändningen justeras från ett antal olika sensorer och avläsningar, en av dem viktigaste är ju denna lägesgivare.
Om signalen är felaktig kan styrenheten även tro att den gör rätt och motorn går på 700rpm fast den egentligen går på något annat.
Korta motorstopp kan då även förklaras genom att signalen försvinner och sedan kommer tillbaka. Jag har personligen varit med om då min v70 tvärdog då denna givare pajjade.
Jag skulle börja kolla kontakten och kablarna till den. Då du kontrollerar kablarna så koppla ur i båda ändorna och belasta kabeln ordentligt med typ en H7 eller H4 så det går ordentligt med ström genom kabeln. Varför? jo om den sitter ihop med ett litet strå kommer multimetern säga att kabeln är hel men i själva verket är den kass.
Om alla kablar är hela kan du även kolla signalen från den med oscilloskop. Du skall få en fin och repeterande fyrkantvåg signal med samma frekvens då motorn går på jämna varv eller om du drar runt med startmotorn. Beroende på hur svänghjulet ser ut kommer signalen att variera, de finns ju de som har ett hål för att indikera tdc och de som har flera osv. Men signalen skall alltid se likadan ut för varje varv motorn snurrar.
Om signalen avviker eller är utebliven är det klart fall att givaren är kass, förutsatt att den har matning och jord.