2484
Sök

Växellåda Dacia

3 Inlägg
tisdag 00:06
Trådstartare
Jag har en Logan MCV-2014 med troligt växellådshaveri. Tänkte försöka få tag på en begagnad låda vilket jag tänkte inte skulle vara så svårt då det är samma prylar i alla modeller, men icke!
När man söker på nummer som gäller min bil finns inte en enda begagnad låda i Sverige. Däremot lådor med annat nummer som har suttit i olika modeller (inkl MCV) Däremot utomlands finns lådor med rätt nummer som också har suttit i olika modeller (inkl MCV)

Någon som vet om alla lådor fysiskt passar?

Kan ju vara lite annan utväxling och så men passar dom?
Har pratat med Dacia verkstad som inte kan svara på det?

Fri fart för ett fritt folk!
14 500 Inlägg
tisdag 07:22
tror tyvärr för dig att kunskaperna på en udda bil är nog väldigt begränsad  här.. 

det är ju ingen bil som byggs om stylas eller för det mesta ens gillas.

det jag skulle kolla mest är vad det sitter för motor  för det kan ju vara det som skiljer. 

det som oxå är vanligt är att man har olika utväxlingar   dels pga olika utrustningar olika miljökrav i andra länder osv..

allt sånt är ju igentligen skit samma.   

vad är det för problem du har?

Kör fort så hinner inget hända...

3 479 Inlägg
tisdag 08:27
Precis, det kan vara skillnader i utväxlingen mellan växlar och sådant för att passa vridmomentskurvan hos olika motoralternativ, men ändå passa rent fysiskt.

Men eftersom Dacia har Nissan/Renault's mekanik måste en följdfråga ställas när det gäller just växellådsproblem.
Deras CVT'er alltså.... Gudars.

Så är det en Nissan/Renault CVT låda i den är det nog ingen idé att ens leta efter begagnad.
Är den inte sönder NU är den det SNART.

Dacia är i övrigt ganska vettiga bilar som generellt håller ihop ganska bra.
Ofta för att dom är så enkla.
Senast redigerat av Mossan1 (tisdag 08:33)

3 Inlägg
tisdag 16:49
Trådstartare
När jag frikopplade vid backning fortsatte bilen driva och när jag fick stopp (motorstopp) är det helt omöjligt att få ur växeln.
Bilen går dock att frikoppla och starta igen men är helt låst i lådan, går inte att rulla?

3 479 Inlägg
tisdag 17:08
Så det är en manuell låda alltså.

Du beskriver snarare ett kopplingsproblem. Skulle kopplingen fungera skulle bilen stanna oavsett hur växellådan rasat.

Växlarna fastnar inte av rasad koppling.
Men, ligger det vridmoment på dreven hålls växeln kvar ganska hårt. Om kopplingen inte frisläpper kan det absolit fastna så. Ju brantare lutning desto hårdare.
Då får man avlasta momentet medelst att knuffa bilen något fram och tillbaka medan en medhjälpare drar i spaken.

Sen får man nyttja parkeringsbromsen för att stå stilla.
Senast redigerat av Mossan1 (tisdag 17:09)

Forummoderator
18 211 Inlägg
tisdag 17:22
Mossan1 skrev:
Så det är en manuell låda alltså.

Du beskriver snarare ett kopplingsproblem. Skulle kopplingen fungera skulle bilen stanna oavsett hur växellådan rasat.

Växlarna fastnar inte av rasad koppling.
Men, ligger det vridmoment på dreven hålls växeln kvar ganska hårt. Om kopplingen inte frisläpper kan det absolit fastna så. Ju brantare lutning desto hårdare.
Då får man avlasta momentet medelst att knuffa bilen något fram och tillbaka medan en medhjälpare drar i spaken.

Sen får man nyttja parkeringsbromsen för att stå stilla.

Håller med. Troligt kopplingshaveri. Bra, billigare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
tisdag 18:39
Trådstartare
Tack för input!

Det var precis min teori också från början tills två av varandra oberoende verkstäder sagt att det är lådan? (Mekonomen och Dacia märkesverkstad? ?)

Och gunga, knuffa dra o slita har vi gjort men det är lögn att få loss växeln.

600 Inlägg
onsdag 09:33
så här skrev ts

"Bilen går dock att frikoppla och starta igen men är helt låst i lådan, går inte att rulla"

förklara för mej hur det då kan vara kopplingen som är sönder

Fri fart för ett fritt folk!
14 500 Inlägg
onsdag 09:36
doktorduett skrev:
så här skrev ts

"Bilen går dock att frikoppla och starta igen men är helt låst i lådan, går inte att rulla"

förklara för mej hur det då kan vara kopplingen som är sönder

ja man undrar ju smile

frågan är går det att växla när kopplingen är nere eller är spaken låst?

har varit med om att man får sparka till i spaken så läpper det smile  men det gäller att förutsätta att det inte bara är en växelvajer som släppt för då går det inte heller att växla..

men svårt att gissa utan att ha bilen brevid sig..

men ibland låser dom sig i lådan och med lite våld släpper det och händer aldrig igen  smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök