6 augusti 2021
Trådstartare
Jag tänkte höra om någon vänlig själ vill hjälpa mig reda ut några frågetecken om min koppling.
På min V70 (eDrive från 2012, gått ca 15000) har kopplingen låtit ett tag - liksom slirat ibland i dragläget. Inte jättemycket, men blir något mer eller mindre i perioder. Dock har den nu under sommaren börjat låta som ett tröskverk när jag trycker ner kopplingen. Detta har en tydlig koppling till ACn, då den låter betydligt mindre när jag kopplar ur den. Det lite skramlande ljudet finns fortfarande där, men väldigt lite.
Jag googlade mig fram till att skramlet med ACn ofta har att göra med något svänghjul på generatorn, men är för dålig på bilar för att veta om det verkligen är så i mitt fall.
Här om dagen var bilen inne på service och teknikern sa att antingen uttrampningslagret eller svänghjulet (intill) behöver bytas. Hans analys grundade sig på missljudet när man trycker ner kopplingen. Jag sa att jag hade läst om svänghjulet vid generatorn, men det var han inte så intresserad av utan menade att ljudet hade med uttrampningslagret eller svänghjulet att göra. Det kunde gå sönder när som helst menade han och det skulle också bli väldans dyrt att byta.
Jag kan ju själv inte mycket om sånt här, men jag undrar ändå lite för mig själv om han dragit rätt analys. Den skramlar ju mycket riktigt en del, men frågan är om han lyssnat på den utan ACn.
Så jag undrar:
1. Är det lätt hänt att blanda ihop äpplen med päron här? Borde jag be om en 'second opinion' här, någon annanstans?
Det verkar ju mer överkomligt i pris att byta svänghjulet på kopplingen.
2. Visst är lamellerna på ungefär samma plats, så de är lätta att byta när man ändå är där? Det borde väl vara de som slirar?
3. Ni som har bytt svänghjul eller uttrampningslager, har ni fått hjälp av försäkringen? Han rådde mig till att kolla med mitt försäkringsbolag.
4. Jag har förstått att det är mycket jobb med att byta, men vågar jag lämna jobbet till BDS eller Mekonomen (om jag nu får betala själv)?
5. Vågar jag köra med den till den rasar eller riskerar man att slå sönder mer grejer i samband med ett ras?