Sakta i backarna!
Nog för att universella sonder hör hemma i återvinningscontainrar, men först och främst ska sonden vara inkopplad, körd med i flera mil så styrdonet kan anta sin fueltrim ordentligt. Försöka åtmonstone.
Naturligtvis också allmänt felsöka efter vakuumläckage, avgasläckage invid eller före sond, och naturligtvis deleta alla ev försök till "vedbodtrimmning".
Öppna luftfilter, mixtrande med ev turbotryck/bränsletryck utan relevant mjukvara osv ska BORT.
Sedan kanske den går som den ska i alla fall. Endast ändrad hårdvara funkar inte på semimoderna fordon ens.
(Chiptrimning, eller ändrad hård OCH mjukvara är inte "vedbod")
Hittas inga andra fel och den ännu går som en kråka, kan man rikta misstankarna på allvar mot nya skitsonden.
100% blir det aldrig med universell.
Varför skulle det, liksom. Hade alla samma sond med bara olika kontakter skulle det vara så, och inte spenderas miljoner på utveckling till resp bilmodells premisser med värmetal, osv.
Tillverkarna tycker inte det är kul att spendera pengar.
Senast redigerat av Mossan1 (29 september 2021)