3335
Sök

Lambdasond problem 940

3 185 Inlägg
29 september 2021
#21
Sakta i backarna!

Nog för att universella sonder hör hemma i återvinningscontainrar, men först och främst ska sonden vara inkopplad, körd med i flera mil så styrdonet kan anta sin fueltrim ordentligt. Försöka åtmonstone.

Naturligtvis också allmänt felsöka efter vakuumläckage, avgasläckage invid eller före sond, och naturligtvis deleta alla ev försök till "vedbodtrimmning".

Öppna luftfilter, mixtrande med ev turbotryck/bränsletryck utan relevant mjukvara osv ska BORT.
Sedan kanske den går som den ska i alla fall. Endast ändrad hårdvara funkar inte på semimoderna fordon ens.
(Chiptrimning, eller ändrad hård OCH mjukvara är inte "vedbod")

Hittas inga andra fel och den ännu går som en kråka, kan man rikta misstankarna på allvar mot nya skitsonden.

100% blir det aldrig med universell.
Varför skulle det, liksom. Hade alla samma sond med bara olika kontakter skulle det vara så, och inte spenderas miljoner på utveckling till resp bilmodells premisser med värmetal, osv.
Tillverkarna tycker inte det är kul att spendera pengar.
Senast redigerat av Mossan1 (29 september 2021)

25 Inlägg
5 oktober 2021
Trådstartare
#22
Brådhis skrev:
Hasp skrev:
Brådhis skrev:

Att köra med urkopplad lambdasond är ett sätt att tända lampan, ja...

Den var urkopplad när jag köpte den. Visste ej vad kontakten gick till men jag pluggade i han. Visade sig vara till lambdasonden. Ska jag nollställa felkoderna?

Absolut!

Troligtvis var den väl urkopplad av en anledning, men du får iaf rättvisande felkoder om du utgår från vad den säger efter att du raderat och sedan kört.

Har nu testat flera olika saker men inget hjälper. Bytte till en bosch sond. Gick bra i ca 5 mil men sen så började få den få för lite soppa och inge soppa alls till cylinder 2. Drog ur kontakten till lambdasonden och då gick han hur bra som helst. Något tips vad de kan vara?

3 185 Inlägg
6 oktober 2021
#23
En lamdasond styr inte bränslet över enskilda cylindrar så i detalj. Så sofistikerat är det inte.

Att det fungerar när sonden kopplas ur handlar nog om att ett nödprogram träder in när den inte känner av sonden. Då går den på förprogramerade parametrar och struntar i de flesta givares input.

2 388 Inlägg
6 oktober 2021
#24
Så är det. Lambdan säger, i enkla drag, bara "mer bränsle!" eller "mindre bränsle!", det är allt. Den har noll och ingen makt över individuella cylindrar. Hur skulle den? Det är en enda sond, som sitter lååångt efter förbränningen är slutförd, där alla avgaser från alla cylindrar samlats i ett och samma rör.

Bilen blir att gå i ett nödprogram om man kopplar ur vitala sensorer, såsom lambdasond och LMM, där givarvärdena ersätts av förprogrammerade värden. Beroende på väder och vind(ja, faktiskt) så kan bilen gå "perfekt" med dessa förinställda värden, eller helt åt h-e dåligt.


25 Inlägg
6 oktober 2021
Trådstartare
#25
Lucif3r skrev:
Så är det. Lambdan säger, i enkla drag, bara "mer bränsle!" eller "mindre bränsle!", det är allt. Den har noll och ingen makt över individuella cylindrar. Hur skulle den? Det är en enda sond, som sitter lååångt efter förbränningen är slutförd, där alla avgaser från alla cylindrar samlats i ett och samma rör.

Bilen blir att gå i ett nödprogram om man kopplar ur vitala sensorer, såsom lambdasond och LMM, där givarvärdena ersätts av förprogrammerade värden. Beroende på väder och vind(ja, faktiskt) så kan bilen gå "perfekt" med dessa förinställda värden, eller helt åt h-e dåligt.

Okej, tack så mycket. Förra ägaren har skarvat sonden med koppartråd och kabelskor. Kan det ha nån betydelse?

25 Inlägg
6 oktober 2021
Trådstartare
#26
Någon som vet om det ska gå med koppartråd eller om jag ska ta kabel från en gammal lambdasond och löda?

4 465 Inlägg
6 oktober 2021
#27
Hade du inte köpt/bytt till en Bosch sensor?

25 Inlägg
8 oktober 2021
Trådstartare
#28
zzr94092 skrev:
Hade du inte köpt/bytt till en Bosch sensor?

Jo, dock var sladden så kort till bosch sonden så jag skarva bara på den på koppartråden

6 629 Inlägg
10 oktober 2021
#29
Förra ägaren verkar vara en riktig "kan själv"

Skarvad med ren koppartråd utan isolering?
Börja med att använda isolerat kablage i samma tjocklek/area

Låter mer som problemet är värmerelatetat så när en viss komponent kommit upp i arbetstemperarur slutar den fungerar

Efter kablaget är lagat, får du fram felkoder när det händer?

Edit: Är sladden för kort pga tidigare ägare klippt av bilens kablage eller har du köpt fel syresensor?
Senast redigerat av xXSammy (10 oktober 2021)

De/Dem


Sök