3687
Sök

Distansa ut basarna från lådan.

Maskinmekaniker
5 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
Hej! undrar om man kan distansa ut basarna från lådan ( så att det blir en luftspalt mellan skivan i lådan och basen). jag blir tvungen för att annars kommer högtalarna att bottna i lådan. Blir det samma sak som att ha dom i en portad låda? ett annat alternativ är att vända på basarna, så att magneten kommer utåt. Men hur spelar dom då??

Saab 900 i16 -89
Ford Mustang -64½

1 004 Inlägg
8 juli 2007
känns lite som att själva iden försvinner med att ha en låda smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

elektriker
591 Inlägg
8 juli 2007
Skotran skrev:
Hej! undrar om man kan distansa ut basarna från lådan ( så att det blir en luftspalt mellan skivan i lådan och basen). jag blir tvungen för att annars kommer högtalarna att bottna i lådan. Blir det samma sak som att ha dom i en portad låda? ett annat alternativ är att vända på basarna, så att magneten kommer utåt. Men hur spelar dom då??

Om du distansar dem så kommer ju volymen att ändras en aning och det kan ju bli en liten skillnad i ljudet, och ska du vända dem så måste du ta bort volymen som elementet tar i lådan och t.ex fylla lådan med nånting som tar upp lika stor plats eller bygga ny låda.
Blir ingen skillnad om du har magneten in eller ut.

---------------> Kimpan

10 287 Inlägg
8 juli 2007
Bygg en distansring eller djupare låda.

Att ha en luftspalt är helt kört eftersom du kortsluter elementet akustiskt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Maskinmekaniker
5 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
lådan är inte optimerad på något sätt, så volymen behöver jag nog inte ändra. jag har byggt den själv (formsydd för saab 900 sedan) och vill helst inte bygga en ny för den har krävt mycket tid och pengar att bygga. det är en sluten låda i plyfa, med fronten av plexiglas och invändigt klädd med speglar, fylld med lysdioder. ska försöka lägga in några bilder sen.

Vad blir för skillnad om jag har luft runt högtalaren eller om jag har en portad låda?

Saab 900 i16 -89
Ford Mustang -64½

10 287 Inlägg
8 juli 2007
All skillnad i världen.
En port är en akustiskt avstämning - en glipa runt själva elementet gör att ljudet "kryper runt kanten" och kortsluter sig själv så att det blir noll bas.

/Göran

Skotran skrev:
Vad blir för skillnad om jag har luft runt högtalaren eller om jag har en portad låda?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
8 juli 2007
Sharky skrev:
Bygg en distansring eller djupare låda.

Att ha en luftspalt är helt kört eftersom du kortsluter elementet akustiskt.

/Göran

Fan du han säga det före mig smile Distans ring är inte svårt att göra, ta bara reda på diametern på högtalaren och kapa ut i typ spån eller mdf en ring (antar att mdf är att föredra för att det är lättare att jobba med dock kostar lite mer) och om inte en ring är tiräckligt tjock så kan du altid ta och göra 2 ringar och sätta dem på varandra eller at ett tjockare matrial.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Stålmannen
465 Inlägg
8 juli 2007
Finns ju färdiga ringar i MDF att köpa på brl, såg det när jag var där för ett tag sedan. Finns från 4" - 15". Priset ligger på 128:- för 15". Gå in på BRL.se sen byggmaterial smile Finns säkert på andra ställen också, men jag har iaf sett och känt på dom på brl wink

Sök