4140
Sök

KÖPRÅD: 945a eller min golf 2a?

1 113 Inlägg
2 november 2021
#21
Mest troligt ingen turbo på den. Såg inte superfräsch ut heller om jag ska vara ärlig... Jag hade inte gett 20 för den iallafall.
Dock Glt-utrustad med det lull-lull som ingår.

Sen tycker jag personligen inte att du ska haka upp dig på om bilen har turbo eller inte.
Jag har kört original 740 gl i 10 år och aldrig saknat effekten direkt. Det är absolut ingen raket men man kan ha roligt ändå big_smile
Provkör lite mer och bilda en uppfattning själv.

Hellre en fräsch bil utan turbo än en risig med turbo.


2 403 Inlägg
2 november 2021
#22
Ärligt talat tycker jag 20 papp redan är väldigt dyrt för en 945a, speciellt när den inte är i något speciellt skick.
Om han nu börjar tjåla om ännu högre pris så spring! Det finns tillräckligt med andra 945or både med och utan turbo för vettigare priser.

Vad är det för årsmodell på den? 91-92 med B230FB är relativt pigga för att sakna turbo, men 93-95 utan turbo(B230FD) är ju bara deprimerande på alla sätt och vis.... Då är en gammal hederlig B230F piggare, trots samma effekt i papprerna.

Men i vilket fall håller jag med ovanstående, haka inte upp dig på turbo för mycket. Det är trevligt med turbo, men bilen rullar frammåt även utan. Hellre en bil utan turbo i bra skick, än en risig bil med turbo.

Just det, köper du en -92 eller äldre har du alltid möjlighet att hinka ner en turbomotor i framtiden om du känner för det wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
2 november 2021
#23
Lucif3r skrev:
Ärligt talat tycker jag 20 papp redan är väldigt dyrt för en 945a, speciellt när den inte är i något speciellt skick.
Om han nu börjar tjåla om ännu högre pris så spring! Det finns tillräckligt med andra 945or både med och utan turbo för vettigare priser.

Vad är det för årsmodell på den? 91-92 med B230FB är relativt pigga för att sakna turbo, men 93-95 utan turbo(B230FD) är ju bara deprimerande på alla sätt och vis.... Då är en gammal hederlig B230F piggare, trots samma effekt i papprerna.

Men i vilket fall håller jag med ovanstående, haka inte upp dig på turbo för mycket. Det är trevligt med turbo, men bilen rullar frammåt även utan. Hellre en bil utan turbo i bra skick, än en risig bil med turbo.

Just det, köper du en -92 eller äldre har du alltid möjlighet att hinka ner en turbomotor i framtiden om du känner för det wink

dessutom 30år gamla= bes vart annat år och skattebefriad 

vilket aldrig är fel smile

Kör fort så hinner inget hända...

302 Inlägg
2 november 2021
Trådstartare
#24
Growe skrev:
Lucif3r skrev:
Ärligt talat tycker jag 20 papp redan är väldigt dyrt för en 945a, speciellt när den inte är i något speciellt skick.
Om han nu börjar tjåla om ännu högre pris så spring! Det finns tillräckligt med andra 945or både med och utan turbo för vettigare priser.

Vad är det för årsmodell på den? 91-92 med B230FB är relativt pigga för att sakna turbo, men 93-95 utan turbo(B230FD) är ju bara deprimerande på alla sätt och vis.... Då är en gammal hederlig B230F piggare, trots samma effekt i papprerna.

Men i vilket fall håller jag med ovanstående, haka inte upp dig på turbo för mycket. Det är trevligt med turbo, men bilen rullar frammåt även utan. Hellre en bil utan turbo i bra skick, än en risig bil med turbo.

Just det, köper du en -92 eller äldre har du alltid möjlighet att hinka ner en turbomotor i framtiden om du känner för det wink

dessutom 30år gamla= bes vart annat år och skattebefriad 

vilket aldrig är fel smile

Vilket är varför jag just föredrar äldre och skattefria bilar. Både golfen och volvon är ju skattebefriad.

4 261 Inlägg
2 november 2021
#25
dwadw skrev:
Growe skrev:
Lucif3r skrev:
Ärligt talat tycker jag 20 papp redan är väldigt dyrt för en 945a, speciellt när den inte är i något speciellt skick.
Om han nu börjar tjåla om ännu högre pris så spring! Det finns tillräckligt med andra 945or både med och utan turbo för vettigare priser.

Vad är det för årsmodell på den? 91-92 med B230FB är relativt pigga för att sakna turbo, men 93-95 utan turbo(B230FD) är ju bara deprimerande på alla sätt och vis.... Då är en gammal hederlig B230F piggare, trots samma effekt i papprerna.

Men i vilket fall håller jag med ovanstående, haka inte upp dig på turbo för mycket. Det är trevligt med turbo, men bilen rullar frammåt även utan. Hellre en bil utan turbo i bra skick, än en risig bil med turbo.

Just det, köper du en -92 eller äldre har du alltid möjlighet att hinka ner en turbomotor i framtiden om du känner för det wink

dessutom 30år gamla= bes vart annat år och skattebefriad 

vilket aldrig är fel smile

Vilket är varför jag just föredrar äldre och skattefria bilar. Både golfen och volvon är ju skattebefriad.

Kolla ifall nån vill byta mot din golf via blocket också, anledningen varför ja tjatar om turbo är att jag tycker personligen att dom bilarna är bara mycket bättre än dom utan:) dom tål tex mer stryk och tål även ifall kamremmen hoppar av eller bryts i mitten alltså ingen motorras ifall remmen hoppar av. Sen är lådan i en turbo=m90 en mycket bra låda om man vet hur man växlar. plus att du får lätt 200hk med lite pengar. Har prövat alla modeller utan turbo och dom är bara sega som fan, men räcker det för dig med bara rwd så kör på;) men vore ja du skulle ja ta det lugnt och vänta på en bra ex med turbo iwink ursäkta för tjatet om turbo


***Har prövat kollegans trimmade 940 med t3t4 som har typ 250 ärliga häst och det är svårt att inte le bakom den ratten;)))
Senast redigerat av panda666 (2 november 2021)

302 Inlägg
2 november 2021
Trådstartare
#26
panda666 skrev:
dwadw skrev:
Growe skrev:

dessutom 30år gamla= bes vart annat år och skattebefriad 

vilket aldrig är fel smile

Vilket är varför jag just föredrar äldre och skattefria bilar. Både golfen och volvon är ju skattebefriad.

Kolla ifall nån vill byta mot din golf via blocket också, anledningen varför ja tjatar om turbo är att jag tycker personligen att dom bilarna är bara mycket bättre än dom utan:) dom tål tex mer stryk och tål även ifall kamremmen hoppar av eller bryts i mitten alltså ingen motorras ifall remmen hoppar av. Sen är lådan i en turbo=m90 en mycket bra låda om man vet hur man växlar. plus att du får lätt 200hk med lite pengar. Har prövat alla modeller utan turbo och dom är bara sega som fan, men räcker det för dig med bara rwd så kör på;) men vore ja du skulle ja ta det lugnt och vänta på en bra ex med turbo iwink ursäkta för tjatet om turbo


***Har prövat kollegans trimmade 940 med t3t4 som har typ 250 ärliga häst och det är svårt att inte le bakom den ratten;)))

Dom enda med turbos som jag kunde hitta kostar betydligt mer än 20k. Sedan står det att hästarna är runt 110-130 som normala i annonsen. Kanske bara är något fel?

4 261 Inlägg
2 november 2021
#27
dwadw skrev:
panda666 skrev:
dwadw skrev:

Vilket är varför jag just föredrar äldre och skattefria bilar. Både golfen och volvon är ju skattebefriad.

Kolla ifall nån vill byta mot din golf via blocket också, anledningen varför ja tjatar om turbo är att jag tycker personligen att dom bilarna är bara mycket bättre än dom utan:) dom tål tex mer stryk och tål även ifall kamremmen hoppar av eller bryts i mitten alltså ingen motorras ifall remmen hoppar av. Sen är lådan i en turbo=m90 en mycket bra låda om man vet hur man växlar. plus att du får lätt 200hk med lite pengar. Har prövat alla modeller utan turbo och dom är bara sega som fan, men räcker det för dig med bara rwd så kör på;) men vore ja du skulle ja ta det lugnt och vänta på en bra ex med turbo iwink ursäkta för tjatet om turbo


***Har prövat kollegans trimmade 940 med t3t4 som har typ 250 ärliga häst och det är svårt att inte le bakom den ratten;)))

Dom enda med turbos som jag kunde hitta kostar betydligt mer än 20k. Sedan står det att hästarna är runt 110-130 som normala i annonsen. Kanske bara är något fel?

turbo kom 95 och börjar med 135hk lättryckarn och högtryckarn 165hk (samma motor och turbo bara chip och wastegate som skiljer) finns även äldre högtryckare från 91? med turbo plus modellen som kommer me typ 190hk nån får rätta mig nu. Eller som tidigare sagts att äldre modeller från typ 91-92 har dom kanske hinkat i en turbomotor. Det är bara o länka här så kan vi hjälpa till;) annars går det att pruta men lite dålig timing nu när vintern börjar närma sig då alla behåller sina eller säljer inte, hade de varit sommar hade du hittat 100tals till salu billigt. En kollega köpte en med turbo i augusti typ för 15.000kr

2 403 Inlägg
3 november 2021
#28
Turbo(165hk) fanns hela 940's livslängd, dvs 91-98. -95 blev alla* 940 utrustade med turbo, och då uppdelade som antingen Fulltrycksturbo(165hk) eller Lättrycksturbo(135hk). Det är dock exakt samma motor i dom, bara mindre laddtryck i lättryckare'n.
91-94 hade turbomodellerna M46-låda, M90 kom inte fören sent 94 i samband med B230FK(lättrycksturbon).
Turbo+ är något helt annat. Det är en magnetventil som ökar laddtrycket elektroniskt under en kort tid(max 10sekunder vill jag minnas), och är rätt meningslös i praktiken då man utan problem kan ställa upp laddet till "turbo+"-tryck hela tiden istället. Ett relativt ovanligt tillval, och ett som ofta bråkar har det visats sig.

*som så ofta är så är det ett brytningsår, det existerar sugmodeller av årsmodell -95 med den förfärliga B230FD motorn. Dom är enkla att skilja på dock, då dom har M47-låda och inte M90.
Att se killnad på M47 och M90 är också enkelt - M47 har backspärr och backen brevidd 1an, M90 har ingen backspärr och backen under 5an.(M46 ser ut som M47, men saknar 5a och har istället en knapp på knoppen)


4 261 Inlägg
3 november 2021
#29
Lucif3r skrev:
Turbo(165hk) fanns hela 940's livslängd, dvs 91-98. -95 blev alla* 940 utrustade med turbo, och då uppdelade som antingen Fulltrycksturbo(165hk) eller Lättrycksturbo(135hk). Det är dock exakt samma motor i dom, bara mindre laddtryck i lättryckare'n.
91-94 hade turbomodellerna M46-låda, M90 kom inte fören sent 94 i samband med B230FK(lättrycksturbon).
Turbo+ är något helt annat. Det är en magnetventil som ökar laddtrycket elektroniskt under en kort tid(max 10sekunder vill jag minnas), och är rätt meningslös i praktiken då man utan problem kan ställa upp laddet till "turbo+"-tryck hela tiden istället. Ett relativt ovanligt tillval, och ett som ofta bråkar har det visats sig.

*som så ofta är så är det ett brytningsår, det existerar sugmodeller av årsmodell -95 med den förfärliga B230FD motorn. Dom är enkla att skilja på dock, då dom har M47-låda och inte M90.
Att se killnad på M47 och M90 är också enkelt - M47 har backspärr och backen brevidd 1an, M90 har ingen backspärr och backen under 5an.(M46 ser ut som M47, men saknar 5a och har istället en knapp på knoppen)

Tack så mycket för all info, jag cyklade som fan. Tack:) Ts köp en med turbo:)

302 Inlägg
3 november 2021
Trådstartare
#30
panda666 skrev:
Lucif3r skrev:
Turbo(165hk) fanns hela 940's livslängd, dvs 91-98. -95 blev alla* 940 utrustade med turbo, och då uppdelade som antingen Fulltrycksturbo(165hk) eller Lättrycksturbo(135hk). Det är dock exakt samma motor i dom, bara mindre laddtryck i lättryckare'n.
91-94 hade turbomodellerna M46-låda, M90 kom inte fören sent 94 i samband med B230FK(lättrycksturbon).
Turbo+ är något helt annat. Det är en magnetventil som ökar laddtrycket elektroniskt under en kort tid(max 10sekunder vill jag minnas), och är rätt meningslös i praktiken då man utan problem kan ställa upp laddet till "turbo+"-tryck hela tiden istället. Ett relativt ovanligt tillval, och ett som ofta bråkar har det visats sig.

*som så ofta är så är det ett brytningsår, det existerar sugmodeller av årsmodell -95 med den förfärliga B230FD motorn. Dom är enkla att skilja på dock, då dom har M47-låda och inte M90.
Att se killnad på M47 och M90 är också enkelt - M47 har backspärr och backen brevidd 1an, M90 har ingen backspärr och backen under 5an.(M46 ser ut som M47, men saknar 5a och har istället en knapp på knoppen)

Tack så mycket för all info, jag cyklade som fan. Tack:) Ts köp en med turbo:)

Turbo turbo turbo, får se om man hittar en da smile Han som tänkte sälja 945an till mig har lite kontakter och han skulle se om någon av dom kunde fixa fram en 740/940. Jag sa att turbo var intressant också så man får se vad som dyker upp.

Men tack för hjälpen iaf!

4 261 Inlägg
3 november 2021
#31
dwadw skrev:
panda666 skrev:
Lucif3r skrev:
Turbo(165hk) fanns hela 940's livslängd, dvs 91-98. -95 blev alla* 940 utrustade med turbo, och då uppdelade som antingen Fulltrycksturbo(165hk) eller Lättrycksturbo(135hk). Det är dock exakt samma motor i dom, bara mindre laddtryck i lättryckare'n.
91-94 hade turbomodellerna M46-låda, M90 kom inte fören sent 94 i samband med B230FK(lättrycksturbon).
Turbo+ är något helt annat. Det är en magnetventil som ökar laddtrycket elektroniskt under en kort tid(max 10sekunder vill jag minnas), och är rätt meningslös i praktiken då man utan problem kan ställa upp laddet till "turbo+"-tryck hela tiden istället. Ett relativt ovanligt tillval, och ett som ofta bråkar har det visats sig.

*som så ofta är så är det ett brytningsår, det existerar sugmodeller av årsmodell -95 med den förfärliga B230FD motorn. Dom är enkla att skilja på dock, då dom har M47-låda och inte M90.
Att se killnad på M47 och M90 är också enkelt - M47 har backspärr och backen brevidd 1an, M90 har ingen backspärr och backen under 5an.(M46 ser ut som M47, men saknar 5a och har istället en knapp på knoppen)

Tack så mycket för all info, jag cyklade som fan. Tack:) Ts köp en med turbo:)

Turbo turbo turbo, får se om man hittar en da smile Han som tänkte sälja 945an till mig har lite kontakter och han skulle se om någon av dom kunde fixa fram en 740/940. Jag sa att turbo var intressant också så man får se vad som dyker upp.

Men tack för hjälpen iaf!

Varsågodis! hoppas verkligen du hittar nått fint snart. uppdatera oss gärna. ha de gött

Forummoderator
18 008 Inlägg
3 november 2021
#32
dwadw skrev:
panda666 skrev:
Lucif3r skrev:
Turbo(165hk) fanns hela 940's livslängd, dvs 91-98. -95 blev alla* 940 utrustade med turbo, och då uppdelade som antingen Fulltrycksturbo(165hk) eller Lättrycksturbo(135hk). Det är dock exakt samma motor i dom, bara mindre laddtryck i lättryckare'n.
91-94 hade turbomodellerna M46-låda, M90 kom inte fören sent 94 i samband med B230FK(lättrycksturbon).
Turbo+ är något helt annat. Det är en magnetventil som ökar laddtrycket elektroniskt under en kort tid(max 10sekunder vill jag minnas), och är rätt meningslös i praktiken då man utan problem kan ställa upp laddet till "turbo+"-tryck hela tiden istället. Ett relativt ovanligt tillval, och ett som ofta bråkar har det visats sig.

*som så ofta är så är det ett brytningsår, det existerar sugmodeller av årsmodell -95 med den förfärliga B230FD motorn. Dom är enkla att skilja på dock, då dom har M47-låda och inte M90.
Att se killnad på M47 och M90 är också enkelt - M47 har backspärr och backen brevidd 1an, M90 har ingen backspärr och backen under 5an.(M46 ser ut som M47, men saknar 5a och har istället en knapp på knoppen)

Tack så mycket för all info, jag cyklade som fan. Tack:) Ts köp en med turbo:)

Turbo turbo turbo, får se om man hittar en da smile Han som tänkte sälja 945an till mig har lite kontakter och han skulle se om någon av dom kunde fixa fram en 740/940. Jag sa att turbo var intressant också så man får se vad som dyker upp.

Men tack för hjälpen iaf!

Med tanke på att han vill ha överpris för sin så skulle jag nog passa mig lite där...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 403 Inlägg
3 november 2021
#33
Bara för att sätta det i lite perspektiv, jag köpte min nuvarande 945 fulltrycksturbo -98a av en bra bekant. Den hade varit avställd i nästan 2 år, behövde ny batterihylla. Fixade det och seglade igenom bes. utan problem.
Den är långt ifrån någon skönhet(dock rostfri under, förutom batterihyllan som jag fick laga då), rullat rätt långt (43k), men går som en klocka och är "oskruvad"(dvs inte söndertrimmad eller sönderkörd).
Jag gav 6000kr för den.

Det är vad jag anser ett bra "kompispris". Skulle jag sälja den idag så skulle jag nog allt kunna få en 13-14k för den, baserat på vad "andra" säljer sina för.
Dvs, även om den är felfri mekaniskt och har väldigt lite rost och inge lacksläpp så är den värd långt under 20k.
Och nej, jag vill inte sälja den wink
F.ö. sålde samma bekant en vit 740 -85, rullat 15k mil och såg nästan ny ut(ja, även under), för 20k... Vilket jag istället anser var lite i underkant.. Den annonsen blev nedringd och bilen såldes samma dag.

Ville bara dela med mig om hur det kan se ut och vilka priser jag personligen anser är vettiga för dessa vagnar. För att begära 20k eller mer krävs det att bilen är väldigt speciell både i skick och utrustning.


302 Inlägg
4 november 2021
Trådstartare
#34
Har nog ändå bestämt mig för att behålla golfen ett tag till.


Sök