Min passat 2008 har strulat länge nu. Ibland när jag kör så får jag en blinkande glödtråd på panelen och ett meddelande typ "Engine fault. Workshop". Ibland tänds motorvarningssymbolen permanent. Sen kan det gå ett tag innan den slocknar.
Problemen uppstod för nåt år sedan. Bilen var inne på verkstan då och en del på motorn byttes ut (laddtrycksregulatorn?) men efter det har problemet varit återkommande. Den har varit på verkstad igen men de har inte lyckats få ordning på det.
Varningen dyker oftast upp når bilen står på tomgång. T.ex. om jag bara startar motorn och låter den stå så kommer varningen ofta inom ca 30 sekunder.
Känns också som att felet lätt uppstår om man rullar på tomgång och svänger mycket på ratten. Får känslan av att det är kombinationen lågt varvtal och belastning från servostyrningen som gör att felet uppstår.
Jag köpte en VCDS så jag läste ut felkoden nedan. Hoppas nu att någon kunning på forumet kan hjälpa mig med detta!
PS det finns fler felkoder men jag tror de övriga är irrelevanta...
Nu var jag ute och läste ut lite mätvärden med motorn igång. Vid tomgång får jag dessa värden:
Address 01: Engine (03L 906 022 BL)
21:21:05 Group 011: Charge Pressure Control 782 /min Engine Speed (G28) 1020.0 mbar Boost Pressure (specified) 989.4 mbar Boost Pressure (actual) 100.0 % Charge Pressure Control Duty Cycle
Jag noterade här att duty cycle ligger på 100% dvs styrsignalen är bottnad. Antar att det beror på att det uppmätta trycket ("actual") ligger såpass långt ifrån börvärdet ("specified").
Om jag gasar lite så minskar uppmätt tryck lite granna (ca 10-20 mbar) och duty cycle minskar också. Ser alltså ut som att ju närmre tomgång motor ligger desto svårare blir det att reglera laddtrycket. Vid tomgång så är styrsignalen bottnad och kan inte kompensera mer. Då uppstår felet. Kan det vara rätt tolkning?
Jag har nu lyckats lokalisera felet (ungefär i alla fall...).
Jag provade att skapa undertryck i vakuumsystemet genom att helt enkelt suga med munnen. Hittade då en anslutning där det var obefintligt motstånd dvs luften läcker in där. Anslutningen var mot solenoidventilen som betecknas "MT2" och sitter framtill på motorn:
Det sitter alltså något i andra änden av slangen som läcker in luft. Verkar som att det är relaterat till EGR dvs Exhaust Gas Recirculation. Jag provade att koppla ur MT2-ventilen och på så sätt undvika att systemet läcker in luft men då får man felkod P2425 (som verkar rimligt).
Istället gjorde jag så här: jag kopplade ur slangen på lämpligt ställe och snörde av vakuumsidan med buntband:
Nu får jag ingen varning längre. Dessutom verkar motorn gå lite bättre.
Men nu är ju fortfarande EGR:en urkopplad. Nån som vet vad denna gör och/eller om det är olämpligt att köra med den urkopplad?
Tjena! Hitta du vad felet var? Har samma problem med min b7 2012. Har vart på verkstad 6 gånger nu!! Precis som du har jag inget motstånd när jag blåser i slangen, men ska det verkligen vara det? När jag lägger på 12v så klickar solenoiden så det känns som den fungerar korrekt?
Tjena! Hitta du vad felet var? Har samma problem med min b7 2012. Har vart på verkstad 6 gånger nu!! Precis som du har jag inget motstånd när jag blåser i slangen, men ska det verkligen vara det? När jag lägger på 12v så klickar solenoiden så det känns som den fungerar korrekt?
Solenoiden fungerar korrekt även i mitt fall. Det är inte det som är problemet.
Solenoiden styr troligtvis en vakuumklocka till EGR:en och den vakuumklockan läcker luft. Så länge solenoiden är stängd så fungerar allt som det ska. Problemet uppstår när solenoiden öppnas för att aktivera vakuumklockan på EGR:en. Eftersom vakuumklockan läcker så kommer dels EGR:en inte aktiveras korrekt (detta verkar dock inte bilen detektera) men utöver det så kommer ju övriga delar som styrs med vakuum sluta fungera eftersom läckaget gör att vakuumet "kortsluts". Det är där P2563-koden uppstår.
Så min lösning är egentligen bara en workaround för att begränsa läckagets påverkan på övriga delar. Det är nu bara EGR:en som kommer vara ur funktion.
Har du testat att koppla ur slangen och stänga av med buntband?
Tjena! Hitta du vad felet var? Har samma problem med min b7 2012. Har vart på verkstad 6 gånger nu!! Precis som du har jag inget motstånd när jag blåser i slangen, men ska det verkligen vara det? När jag lägger på 12v så klickar solenoiden så det känns som den fungerar korrekt?
Solenoiden fungerar korrekt även i mitt fall. Det är inte det som är problemet.
Solenoiden styr troligtvis en vakuumklocka till EGR:en och den vakuumklockan läcker luft. Så länge solenoiden är stängd så fungerar allt som det ska. Problemet uppstår när solenoiden öppnas för att aktivera vakuumklockan på EGR:en. Eftersom vakuumklockan läcker så kommer dels EGR:en inte aktiveras korrekt (detta verkar dock inte bilen detektera) men utöver det så kommer ju övriga delar som styrs med vakuum sluta fungera eftersom läckaget gör att vakuumet "kortsluts". Det är där P2563-koden uppstår.
Så min lösning är egentligen bara en workaround för att begränsa läckagets påverkan på övriga delar. Det är nu bara EGR:en som kommer vara ur funktion.
Har du testat att koppla ur slangen och stänga av med buntband?
Var sitter denna vacuum klocka? Behöver hela egr bytas? Isåfall kanske man hellre programmerar bort den helt och hållet. Jag ska testa dra ett buntband på slangen ikväll och se!
Var sitter denna vacuum klocka? Behöver hela egr bytas? Isåfall kanske man hellre programmerar bort den helt och hållet. Jag ska testa dra ett buntband på slangen ikväll och se!
Klockan sitter på EGR:en. Vet ej om man behöver byta hela. Problemet är att den sitter så svåråtkomligt. Därför valde jag att bara fixa de problem som ger MIL-varning (alltså tänd varningslampa på panelen).
Om man kan programmera bilen så att solenoiden inte aktiveras så funkar nog det lika bra!
Var sitter denna vacuum klocka? Behöver hela egr bytas? Isåfall kanske man hellre programmerar bort den helt och hållet. Jag ska testa dra ett buntband på slangen ikväll och se!
Klockan sitter på EGR:en. Vet ej om man behöver byta hela. Problemet är att den sitter så svåråtkomligt. Därför valde jag att bara fixa de problem som ger MIL-varning (alltså tänd varningslampa på panelen).
Om man kan programmera bilen så att solenoiden inte aktiveras så funkar nog det lika bra!
Körde din lösning med buntbant och peppar peppar ingen blinkade förglödslampa eller motorlampa ännu. Är det skadligt på något sätt att åka runt såhär? Man kanske borde täppa till den andra änden av vakumslangen med som nu ligger öppen?
Körde din lösning med buntbant och peppar peppar ingen blinkade förglödslampa eller motorlampa ännu. Är det skadligt på något sätt att åka runt såhär? Man kanske borde täppa till den andra änden av vakumslangen med som nu ligger öppen?
Bra, då har du ju löst i alla fall ett av problemen.
Man bör ju vara medveten om att vakuumklockan till EGR är ur funktion fortfarande. Skadligt tror jag inte det är men däremot så är ju utsläppen av kväveoxider (NOx) större. Så länge du inte har bytt/reparerat EGR:en så är det bättre att koppla ur slangen så att laddtrycksregulatorn fortfarande kan styras via vakuumet (och därigenom slippa MIL-varningen).
Köp en ny turboladdare så är problemet löst, har en passat 2.0 tdi diesel-12 har testat byta glöd stift, relä, laddtryck, tryckomvandlare osv till ingen nytta men med en ny turboladdare från AUTODOC så va problemet löst. Felkod jag fick var p2563.
Köp en ny turboladdare så är problemet löst, har en passat 2.0 tdi diesel-12 har testat byta glöd stift, relä, laddtryck, tryckomvandlare osv till ingen nytta men med en ny turboladdare från AUTODOC så va problemet löst. Felkod jag fick var p2563.
Fast felkoden kan uppstå även pga läckage i vakuumsystemet som i mitt fall. Då är det pengar i sjön att byta turboladdare eftersom felet inte ligger där.
Så det kan vara värt att kolla vakuumsystemet först.