2476
Sök

Startmotor

1 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
Har en golf aut med en skum startmotor, den funkar när det är kallt men när den är varm så vill inte startmotorn slå till.
Är ju fundersam om det ska sitta någon värmesköld då starten sitter vid grenröret

3 185 Inlägg
26 december 2021
Dålig kontakt på lilla anslutningen?
Dvs den som drar solenoiden.

Skulle kunna vara väder och temperaturberoende.

Slitna kol i startmotorn likaså. Värmeexpandering kan spela in.
Då brukar den funka efter att man knackat på den.  Tillfälligt naturligtvis.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
27 december 2021
Tobena skrev:
Har en golf aut med en skum startmotor, den funkar när det är kallt men när den är varm så vill inte startmotorn slå till.
Är ju fundersam om det ska sitta någon värmesköld då starten sitter vid grenröret

Vad är det för årsmodell på bilen?

Hade samma strul på min Jeep, där sitter ju startmotorn direkt under grenröret på pass.sidan o blir duktigt stekt för jämnan.
När min till slut la av tog jag isär den, gjorde rent, smorde upp o sedan dess har den fungerat prickfritt 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 411 Inlägg
28 december 2021
Hur gammal är bilen/startmotorn i tid och mil?
Med tiden slits kolen.
När de blir riktigt slitna/korta kan det medföra "byrolådeeffekt" - d v s att de "kantrar" och fastnar i "loppen".
Samtidigt medför kraftigt slitna/korta kol att fjädrarna, bakom kolen, minskar sin spänst och inte förmår "trycka ut" kolen.
Ett tecken på detta fenomen är att startmotorn oftast fungerar om man knackar på den med något.
Då "släpper" kolen och lägger sig an mot kollektorn.
Själv använde jag i bortåt 3 års tid ett litet aluminiumbrytjärn, typ Bilprovningens, som "starthjälp" innan startmotorn åtgärdades.
I mitt fall var det fråga om en Samurai, där startmotorn ofta dränktes i lersörja.

Är du någorlunda händig  kan du först förvissa dig om att det inte är fel på matningen till startmotorsolenoiden genom att först vicka på kabelskon eller eventuellt dra kabelskon av och på några gånger, för att avlägsna oxid under kabelskon.

Vidare kan du försöka "väcka" startmotorn medelst en elkabel mellan plus(röda)polen på batteriet och lilla kabelanslutningen på startmotorsolenoiden.

Sedan vet jag inte hur det är på din bil, men "automater" har en anordning för att förhindra att startmotorn kan aktiveras i annat läge än "P".
Anordningarna finns vanligen på växellådan.
Har själv på bl a Jeep råkat ut för att kontakten på växellådan strulat och att oxid på elanslutningarna förhindrat aktivering.
Detta senare kan du själv kolla genom att dra kontaktstycket av och på några gånger samt spreja 5 56 eller liknande i kontaktstycket.

B t w kan man undra hur det blir i framtiden med "moderna" bilar och deras "start-stopp-funktion", som medför att startmotorerna i tid och otid aktiveras vid stads-och kökörning.
Själv har jag den funktionen avaktiverad ständigt på Hondan.

Sök