4238
Sök

Audi A4 2009 B8 2.0 TFSI Svajjig acceleration

49 Inlägg
12 mars 2021
Trådstartare
#1
Tjenare.
Jag har en Audi A4 2.0 TFSI
Det är så att min bil har ett riktigt jobbigt problem. När jag accelerar så håller bilen på att pendlar i accelerationen, men det är bara upp till 4000rpm. Efter 4000rpm så går den utan minsta tvekan. Har haft den på otaliga verkstadsbesök. Kollat på forum.
Det jag har bytat är.
Vvt-ventiler 8st
Luftmassemätare
Tändstift
Tändspolar
Laddtrycksventil.
Dumpventilen
Jag tyckte att bilen blev mer svajjande efter jag tagit bort 3 av 4 ljuddämpare på avgassystem. (kan även vara inbillning)
Bilen är ej chippad eller mappad. Ända uppgraderingen ja gjort är dumpen som är en eftermarknads som ska var mer tålig än originalet.
Hade vart grymt om någon satt inne med svaret på problemet.
Mvh Jocke


Forummoderator
18 003 Inlägg
12 mars 2021
#2
Släpper dumpen bara ut luften rakt av eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 777 Inlägg
12 mars 2021
#3
Kamkedja som har hoppat? Skulle inte förvåna. Spikningar?

49 Inlägg
12 mars 2021
Trådstartare
#4
Hybrid_ skrev:
Släpper dumpen bara ut luften rakt av eller?

Nä det är en GFB DV+ man byter ut innehållet ur original dumpen. Bytte för att den svajade men det gjorde ingen skillnad.


49 Inlägg
12 mars 2021
Trådstartare
#5
Bassiehof skrev:
Kamkedja som har hoppat? Skulle inte förvåna. Spikningar?

Skulle kunna va möjligt. Men tror den ständigt hade hade vart orolig och inte slutat efter 4000 varv. Men absolut ska kolla upp det. Kör ja lugnt så märks inget heller.


1 777 Inlägg
12 mars 2021
#6
fyllebubben skrev:
Bassiehof skrev:
Kamkedja som har hoppat? Skulle inte förvåna. Spikningar?

Skulle kunna va möjligt. Men tror den ständigt hade hade vart orolig och inte slutat efter 4000 varv. Men absolut ska kolla upp det. Kör ja lugnt så märks inget heller.

VVT kanske kompenserar sträckt kedja tillräckligt mycket vid höga varv?
Senast redigerat av Bassiehof (12 mars 2021)

49 Inlägg
12 mars 2021
Trådstartare
#7
Bassiehof skrev:
fyllebubben skrev:
Bassiehof skrev:
Kamkedja som har hoppat? Skulle inte förvåna. Spikningar?

Skulle kunna va möjligt. Men tror den ständigt hade hade vart orolig och inte slutat efter 4000 varv. Men absolut ska kolla upp det. Kör ja lugnt så märks inget heller.

VVT kanske kompenserar sträckt kedja tillräckligt mycket vid höga varv?

Jo du är inte dum du. Får väl kika på hur ja får isär kåpan så ja kan se om den är nollad.


3 202 Inlägg
7 december 2021
#9
Mam måste ju ha bytt detaljer baserat på felkoder? 
Vet du vad som pekat mot?
Eller har man avfyrat reservdelskanonen och hoppats träffa rätt?

Kamkedjan tvivlar jag på.
Då skulle också motorlampan lysa, för den kan tändas bara av utsträckt kedja som ännu sitter rätt.

Det vore intresssant att veta hur gaspjället jobbar just då. Om den reglerar och har sig, eller om det är direktinsprutningen som lever om.

Jag tänker i så fall tex högtryckspump som inte håller trycket rätt...
Men trycket BORDE vara övervakat via trycksensor och max/min parametrar för olika situationer, (dvs möjliga felkoder) men jag vet för lite om TFSI'erna för att vara säker.
Ren killgissning.
Naturligtvis kan det vara trycksensorn i mitt scenario ovan.

Men allt är grova spekulationer bara.
Senast redigerat av Mossan1 (7 december 2021)

49 Inlägg
9 december 2021
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Mam måste ju ha bytt detaljer baserat på felkoder? 
Vet du vad som pekat mot?
Eller har man avfyrat reservdelskanonen och hoppats träffa rätt?

Kamkedjan tvivlar jag på.
Då skulle också motorlampan lysa, för den kan tändas bara av utsträckt kedja som ännu sitter rätt.

Det vore intresssant att veta hur gaspjället jobbar just då. Om den reglerar och har sig, eller om det är direktinsprutningen som lever om.

Jag tänker i så fall tex högtryckspump som inte håller trycket rätt...
Men trycket BORDE vara övervakat via trycksensor och max/min parametrar för olika situationer, (dvs möjliga felkoder) men jag vet för lite om TFSI'erna för att vara säker.
Ren killgissning.
Naturligtvis kan det vara trycksensorn i mitt scenario ovan.

Men allt är grova spekulationer bara.

Jag har bytat på eget initiativ
MAP Sensor
Insugtempgivare
Lmm
Dump
Turbotrycksgivare
Spolar
Stift
Har kalibrerat om spjällhuset
Har kollat bränsletryck och det ligger på 40bar på tomgång och 150bar vid fulltryck utan cuts
VVL ventiler va det en firma som sa va fel


49 Inlägg
9 december 2021
Trådstartare
#11
fyllebubben skrev:
Mossan1 skrev:
Mam måste ju ha bytt detaljer baserat på felkoder? 
Vet du vad som pekat mot?
Eller har man avfyrat reservdelskanonen och hoppats träffa rätt?

Kamkedjan tvivlar jag på.
Då skulle också motorlampan lysa, för den kan tändas bara av utsträckt kedja som ännu sitter rätt.

Det vore intresssant att veta hur gaspjället jobbar just då. Om den reglerar och har sig, eller om det är direktinsprutningen som lever om.

Jag tänker i så fall tex högtryckspump som inte håller trycket rätt...
Men trycket BORDE vara övervakat via trycksensor och max/min parametrar för olika situationer, (dvs möjliga felkoder) men jag vet för lite om TFSI'erna för att vara säker.
Ren killgissning.
Naturligtvis kan det vara trycksensorn i mitt scenario ovan.

Men allt är grova spekulationer bara.

Jag har bytat på eget initiativ
MAP Sensor
Insugtempgivare
Lmm
Dump
Turbotrycksgivare
Spolar
Stift
Har kalibrerat om spjällhuset
Har kollat bränsletryck och det ligger på 40bar på tomgång och 150bar vid fulltryck utan cuts
VVL ventiler va det en firma som sa va fel

Felkoder har varit med overboost och underboost.
Och VVL ventiler


49 Inlägg
10 december 2021
Trådstartare
#12
Personligen nu så tror ja på tryckläckage alternativt turbofel. Typ att inte wastegate pinnen inte rör sig till sin fulla längd om tex vnt-flänsarna har sotat igen.


49 Inlägg
2 januari 2022
Trådstartare
#13
Hittat felet..
Läckande vacuumslang från turbo till n75. Slangen va hård och slangklämman klara inte att sluta tätt när det blev tryck


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
2 januari 2022
#14
att den blir svajig är nog inte omöjligt att det beror på att det systemet flödar bättre..  men svårt att gissa men kör livedata när du kör bilen så bör man nog kunna hitta vad problemet är.. 

wastegaten är nog mest troligen det du känner när den reglerar..     har den svårt att reglera trycket blir det svajigt lätt..   tex kan minskat mottryck göra att den får svårare att reglera laddtrycket.  men som sagt det är inte 100% att det är felet men kan mycket väl vara.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök