Har en bil av årsmodell -75 som jag tänkt göra i ordning och besikta. Eftersom den snart är besiktningsbefriad (50 år) och godkänd veteranbesiktning gäller 24 månader, blir den då besiktningsbefriad om den godkänns 1 januari 2023? Eller behöver den komma in en sista gång 2025?
Jag tolkar det som att den blir besiktningsbefriad om bilens besiktning är godkänd in på samma år som bilen blir 50 år. Fordonsåret räknas från 1 januari enligt transportstyrelsen
Har en bil av årsmodell -75 som jag tänkt göra i ordning och besikta. Eftersom den snart är besiktningsbefriad (50 år) och godkänd veteranbesiktning gäller 24 månader, blir den då besiktningsbefriad om den godkänns 1 januari 2023? Eller behöver den komma in en sista gång 2025?
Tack på förhand
Om din bil godkänns den 1 januari 2023 så behöver den inte åka in fler gånger sedan.
Jag har själv en 74:a som jag ska köra in sista gången nu så fort snön har smält bort. Åker jag in med den nu i mars månad så är besiktningen godkänd till mars månad 2024. Men den blir besiktningsbefriad den 1 januari 2024.