torpis skrev:
Growe skrev:
isånt fall måste dom tåla mer värme en tesslas celler eller vad är annars syftet?
jag hittar ju inte skit mycket om dessa batterier.. men om bmw visar intresse kan måste det ju endå finnas en anledning till det. det är ju inte så att man väljer sämsta möjliga kylning och sämsta möjliga laddningen för att få ut mer.
PR kupp?
Det finns ju väldigt många olika applikationer för en bil. Jag tex är tråkig farbror som bara kör runt enligt skyltad fart, jag laddar på natten. Jag skulle lätt kunna välja en bil med dubbla räckvidden mot att jag var låst till 200hk och låst till kanske 50kW snabbladdning. Eller som du säger en mindre bil med normal räckvidd fast halva priset, även om den saknade snabbladdning. Det är ju en pris - prestanda fråga. Renault Zoe har ju sålt som bara den och det är ju en sardinburk helt utan snabbladdning. Finns ju klart ett behov av sådana bilar också.
Tyvärr glömmer dom ofta att tala om alla nackdelar när ett prospekt för företaget sätts ihop. Att BMW är med säger ju ingenting egentligen.
stora nackdelen som Zoe har är ju att du inte äger bilen även om du kontant betalar den så sitter du fast med en "avbetalning" vilket är obota korkat..
så du måste ju betala dom hela tiden så länge du äger bilen.
annars har ju den rätt storlek.. fast som vanligt det är en elbil då gör vi den skitful.
ja ingen Renault är väll skit snygg men det där är ju klass med prius ful. bara en mm från Fiat Multipla... (kastar själv sten i glashus som åker audi a2)
Vi behöver helt klart mindre bilar med snabbladdning med bra räckvidd. en E-up! av äldre modell tar du dig knappt ur citykärnan i örebro
men jag har sätt norsk e-up! i sverige och det är fan en bedrift att ta sig hit.
Dom nyare är bättre men fortfarande inte bra.. man måste ju iaf klara 30mil på en laddning tycker jag som minst.
När dom når 50-60mil med en liten bil då är vi nog klara. för då kan alla ha en sån även om man bor i lägenhet man laddar den 1gång i veckan.
vilket är perfekt.
jag är dock lite mer öppen för att det finns företag som kommer utveckla bättre batterier än dom Tesla tar fram.
vet att även dom jobbar på andra batterier med gott resultat.
sen behöver priserna ner något extremt. så små bilarna börjar kosta vad dom ska kosta.. idag kostar ju bilarna som en premium stor bränslebil
vilket gör att dom aldrig hamnar hos folket som söker små smidiga bilar.
får se vad nordvolt gör för något eller om dom bara stampar kvar på samma spår.