torsen skrev:
therealpinto skrev:
Det är dock viktigt att veta att det är STOR skillnad på en klassisk eller halvklassisk A-traktor som Duett, kapad 740/745 eller liknande och ett "modernt" bygge som på en Jimny, King Cab eller kanske en BMW med endast mellanvägg.
Ett klassiskt bygge med kapad/ombyggd kaross klassar automatiskt in som ombyggt fordon om man vill göra den till bil och då är reggningen relativt sett enkel eftersom SFRO kan intyga att den uppfyller kraven som ombyggt fordon.
En bil där man INTE byggt om karossen utan bara monterat mellanväggar och elektroniska spärrar hamnar i läget som Mossan1 beskriver. Den är för lite ombyggd för att klassas som ombyggt fordon och då krävs intyg från tillverkaren (normalt sett) på att bilen är återställd.
Jag rekommenderar INTE att man bygger på ett nyare objekt med tanke att återställa till bil, om man inte kan se till att den kommer kunna gå som ombyggt fordon.Gustaf (också besiktningsman för SFRO)
Vill du utveckla ditt svar lite mer?
Jag funderar på att regga om en nyare Jimny = EURO 6 - till A-traktor och därefter "återregga" till personbil/lätt lastbil.
Lär ju vara mindre att ändra eftersom den har fyrhjulsdrift samt är lätt lastbilsreggad med lastförskjutningsskydd.
Påverkar det att Jimny är ett rambygge?
Du har ju svaret på din fråga i utläggningen av "therealpinto".
Som jag tolkar det, och även hört av andra är att du MÅSTE modifiera den ganska kraftigt från orginal för att kunna reggas ombyggt fordon och kunna köras utan inbyggd hastighetsspärr igen. (Obs, inte Bil, utan ombyggt fordon.)
En H-reggad traktor är alltså för lite modifierad för att kvala in som "ombyggt fordon", och samtidigt för ombyggd för att kunna registreras tillbaka till bil utan alla intyg om allt från miljö till krocksäkerhet som då krävs från orginaltillverkaren.
Tillverkarna skriver "aldrig" ut sådana intyg, påstås det, även om bilen är återställd.
Och jag kan förstå det med alllt ansvar man då tar för någon annans arbete. Ohålbart för dom. Dessutom är ju bilen sliten och kanske bara med det inte klarar kraven den en gång uppfyllde...
Skulle kunna bli en riktig "gate" det också.
Så i praktiken, i så fall, omöjligt att bli "Bil" igen.
En gammal Duett-traktor är kraftigt modifierad i ram, kaross, osv, pga dom regler som då gällde för att bli traktor och faller därför sannolikt in i kategorin "ombyggt fordon" utan att behöva modifieras så mycket mer.
(Naturligtvis måste den vara trafiksäker, osv, så att så "bara" är nog inte det heller)
Det är väl att läsa vilka kriterier som måste uppfyllas för att duga som "ombyggt fordon".
Säkerligen finns också andra nackdelar med att reggad som ombyggt fordon.
Försäkring, skatt, dragmöjligheter, värde, lastutrymmen, osv osv....
OBS, vet ej det som faktum, men helt klart värt att läsa på INNAN!