3150
Sök

Köpråd: VW Touareg V10 TDi.

Forummoderator
17 996 Inlägg
17 februari 2014
Trådstartare
#1
Tråd från 2014 /Hybrid_

Med luftfjädring så klart. Nåt att ha? Den verkar ju gå friskt "på pappret". Strular de? Tänkte en 2004 med max 20000 mil...

En liten undran än så länge. Service är väl inte gratis heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Administratör
11 911 Inlägg
17 februari 2014
#2
Nej skulle jag säga. Svindyr skatt (och försäkring förmodligen), och de äldre (<2011) har mycket dåligt rykte om att ha strulande elektronik och inte minst strul med luftfjädringen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 498 Inlägg
18 februari 2014
#3
Själv hade jag nog väntat till den blir skattebefriad så jag hade kunna lägga dom 11.5k på service istället för skatt. ;-)


5 119 Inlägg
18 februari 2014
#4
Skruvat någon enstaka och kan säga att det är dyrt med delar smile
Bytte skivor och belägg (original) och kostade nästan.en månadslön :p
Luftfjädringen är härlig när den funkar smile
Automaten är lite av en svag punkt. Oljan ska vara bytt regelbundet och den ska driva lika bra framåt som bakåt smile
Dyra att serva är dom, går en massa olja i motorn :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

450 Inlägg
18 februari 2014
#5
Är skatten lika hög på dem nyare också säg 08-09 modellerna?

själv också lite sugen att ha en sån och pendla med till plugget smile

5 119 Inlägg
18 februari 2014
#6
Henrik-N skrev:
Är skatten lika hög på dem nyare också säg 08-09 modellerna?

själv också lite sugen att ha en sån och pendla med till plugget smile

Behöver man tänka på vad skatten kostar tror jag inte man har råd med en sån bil wink
Därimot en med manuell låda, raka 5cyl tdi och utan luftfjädringen så är den nästan ekonomisk smile men ändå ca 8 liter oljevolym och bromsar som kostar ungefär som sin vikt i guld smile stora dyra däck har dom å smile
Vanligt med dåliga stödlager smile "går" ej att byta bara lagret utan hel kardarn smile dyrt wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

450 Inlägg
18 februari 2014
#7
mb_pucken skrev:
Henrik-N skrev:
Är skatten lika hög på dem nyare också säg 08-09 modellerna?

själv också lite sugen att ha en sån och pendla med till plugget smile

Behöver man tänka på vad skatten kostar tror jag inte man har råd med en sån bil wink
Därimot en med manuell låda, raka 5cyl tdi och utan luftfjädringen så är den nästan ekonomisk smile men ändå ca 8 liter oljevolym och bromsar som kostar ungefär som sin vikt i guld smile stora dyra däck har dom å smile
Vanligt med dåliga stödlager smile "går" ej att byta bara lagret utan hel kardarn smile dyrt wink

Du som kör diesel vad skulle du välja för dieselbil om du fick rekommendera och säg inte mercedes smile
sambon har en v50 2,0d 2008 modell som hon trivs med men jag vill ha en annan kanske en 335D, denna som tråden handlar om, något som kan få mig på andra tankar så jag inte köper en fet sommarbil smile?

det var inte av ekonomiska skäl jag frågade om skatten, var mest nyfiken då jag aldrig hört om  en bil med nästan 12000 i årsskatt wink
Senast redigerat av Henrik-N (18 februari 2014)

Administratör
11 911 Inlägg
18 februari 2014
#8
Henrik-N skrev:
Är skatten lika hög på dem nyare också säg 08-09 modellerna?

själv också lite sugen att ha en sån och pendla med till plugget smile

Det är V10:an som är extra dyr (runt 10000-11000kr/år tror jag). En nyare V8 TDI (2011+) kostar ca 6800kr/år. En 3.0 TDI kostar ca 4500kr/år i skatt (2011+).

08-09 är i stort samma bil som kom 2002 vad jag förstått. Det är den nyaste som är väsentligt annorlunda (och bättre).

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Administratör
11 911 Inlägg
18 februari 2014
#9
Tänk också på att en V10 diesel med den skatten har en mycket begränsad kundkrets, så att sälja den kommer bli ett helvete sen smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

450 Inlägg
18 februari 2014
#10
chrizz skrev:
Tänk också på att en V10 diesel med den skatten har en mycket begränsad kundkrets, så att sälja den kommer bli ett helvete sen smile

Men styligt med V10 diesel för grannen wink

Administratör
11 911 Inlägg
18 februari 2014
#11
Henrik-N skrev:
chrizz skrev:
Tänk också på att en V10 diesel med den skatten har en mycket begränsad kundkrets, så att sälja den kommer bli ett helvete sen smile

Men styligt med V10 diesel för grannen wink

Ja, det är ju en supercool motor och bil så sätt. Jag älskar Touareg som bil, och nån vacker dag ska jag ha en smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Forummoderator
17 996 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
#12
chrizz skrev:
Henrik-N skrev:
chrizz skrev:
Tänk också på att en V10 diesel med den skatten har en mycket begränsad kundkrets, så att sälja den kommer bli ett helvete sen smile

Men styligt med V10 diesel för grannen wink

Ja, det är ju en supercool motor och bil så sätt. Jag älskar Touareg som bil, och nån vacker dag ska jag ha en smile

Hade ju en R5.
http://www.garaget.org/?car=303844

Den var underbar och drog runt 0.8. Gillade inte den manuella lådan. Traktordieseln med bra bottenvrid i kombination med tätstegad låda gjorde den lite bökig i lägre hastigheter. Underbart ljud från den hårt arbetande motorn... Grannarna satte morgonkaffet i halsen när jag varvade till på ettan (låg) när den var kall och knattrade något helvetiskt. Har fått för mig att R5 inte finns med automat.

Men faktum är att min inte ville starta stereon/gps ibland. Man fick starta om bilen... På tal om elfel...

Tror jag lägger V10 i facket "Ska köpa när jag blir miljonär" (Dvs aldrig) och tittar vidare på tjejens önskemål om en ny Yeti. Från Polo till Touareg är ett rätt stort hopp för henne trots allt. Dessutom vill jag inte sitta med en bil som är "osäljbar" sen. Byter ju ibland...

På tal om grannen: Hans Passat 1.9 TDi hade ju framstått som en mopedbil i jämförelse... Dessutom är han avundsjuk till och med på Priusen :-) Ska bli kul att backa upp Sebring cabben på parkeringen till våren. Får nöja mig med det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

478 Inlägg
21 februari 2014
#13
Denna är fett big_smile http://www.blocket.se/kalmar/Vw_touareg … _3&w=3

ej v10 tyvärr men nice ändå med v6tdi big_smile Men vi alla har olika åsikter smile

Mvh OTAKU

Titta gärna in på min tråd om min Ford Fiesta St 150.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 24&p=1

Administratör
11 911 Inlägg
22 februari 2014
#14
Hybridsmurfen skrev:
chrizz skrev:
Henrik-N skrev:
Men styligt med V10 diesel för grannen wink

Ja, det är ju en supercool motor och bil så sätt. Jag älskar Touareg som bil, och nån vacker dag ska jag ha en smile

Hade ju en R5.
http://www.garaget.org/?car=303844

Den var underbar och drog runt 0.8. Gillade inte den manuella lådan. Traktordieseln med bra bottenvrid i kombination med tätstegad låda gjorde den lite bökig i lägre hastigheter. Underbart ljud från den hårt arbetande motorn... Grannarna satte morgonkaffet i halsen när jag varvade till på ettan (låg) när den var kall och knattrade något helvetiskt. Har fått för mig att R5 inte finns med automat.

Men faktum är att min inte ville starta stereon/gps ibland. Man fick starta om bilen... På tal om elfel...

Tror jag lägger V10 i facket "Ska köpa när jag blir miljonär" (Dvs aldrig) och tittar vidare på tjejens önskemål om en ny Yeti. Från Polo till Touareg är ett rätt stort hopp för henne trots allt. Dessutom vill jag inte sitta med en bil som är "osäljbar" sen. Byter ju ibland...

På tal om grannen: Hans Passat 1.9 TDi hade ju framstått som en mopedbil i jämförelse... Dessutom är han avundsjuk till och med på Priusen :-) Ska bli kul att backa upp Sebring cabben på parkeringen till våren. Får nöja mig med det.

Yeti, är det inte den som Top Gear (och främst Jeremy Clarkson) hyllar till skyarna? Yeti med 4x4.

Edit: jodå! http://www.youtube.com/watch?v=E7kEJ-pHkWA bra bil om du saknar nånstans att landa din helikopter bland annat smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 Inlägg
7 februari 2022
#15
Hej! Tänker att jag bumpar tråden till liv och även lånar den.

Det är nämligen så att jag är på jakt efter en VW Touareg att ha som andrabil ute på landet. Modellen jag har fastnat för är MK1, alltså första generationen, då jag uppskattar bilens simpla utseende med dess kantiga lyktor. Det är något med bilens enkelhet som tilltalar mig.

Bilen kommer att köras maximalt 1000-1200km per år, så en högmilare ser jag inte som ett problem. Tanken med ägandet är att jag ska ha den tills att jag bokstavligt talat kör sönder och sedan skrotar den.

Vad jag hittills har kommit fram till när det kommer modeller och utrustning är följande:

- Ej luftfjädring då det kan bli en enorm kostnad om det går sönder på en nästan 20 år gammal bil.
- Val av motor blir antingen 2,5 TDI eller V6 Bensin.
- Kanske V6 Bensin istället för TDI då det kommer vara en del kallstarter och korta sträckor.
- Säkrast med manuell växellåda, men inget som faller mig i smaken.
- Drömmen är att införskaffa King Kong-modellen, men tror ej den finns utan luftfjädring.

Är det något annat jag bör tänka på? Kommer bilen att ta stryk av att sitta ståendes resten av året? Sitter någon på något skräckscenario i form av ägande av denna typ av bil?

Tacksam för svar.
Senast redigerat av Mackan_Deluxe (7 februari 2022)

Forummoderator
17 996 Inlägg
7 februari 2022
Trådstartare
#16
Kommer bilen att ta stryk av att sitta ståendes resten av året?

Skulle nog säga: Utan tvekan. Nu har ju ytterligare 8 år runnit iväg och de har inte blivit mer pålitliga. Inga nyare bilar mår bra av att stå still. En Touareg giller det nog inte alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

276 Inlägg
7 februari 2022
#17
Ha batteriet på underhållsladdning och varmkör den ordentligt med jämna mellanrum, ge den lite kärlek en gång om året med lite olja osv så ska det inte vara några konstigheter kan jag tycka..

Hur kan vi ha sommarbilar som står undangömda i 7 månader, som fungerar fint när våren kommer??



Sök