3037
Sök

Byta chokehandtag på en Volvo 245a?

21 Inlägg
7 februari 2022
Trådstartare
Som titeln lyder skulle jag vilja veta hur man går tillväga för att byta ett chokehandtag till en Volvo 245a 1984

Choken fungerar, bara det att man måste dra i en nyckelring som sitter med ståltråd, ser inte så vackert ut, tänkte om det var svårt att byta själva handtaget eller om man måste byta vajer och alltihop samt vad man måste bort med för att komma åt eländet

3 221 Inlägg
7 februari 2022
Vad jag minns så byttes hela viren inkl handtaget.

Tejpade en kabel till viren när den drogs in, och använde den kabeln för att dra ut den nya i motorrummet.
Exakt hur man lossade allt i instrumentbrädan minns jag inte.

21 Inlägg
9 februari 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Vad jag minns så byttes hela viren inkl handtaget.

Tejpade en kabel till viren när den drogs in, och använde den kabeln för att dra ut den nya i motorrummet.
Exakt hur man lossade allt i instrumentbrädan minns jag inte.

Alright, men jag måste alltså bort med instrumenten för att komma åt att byta det?

1 798 Inlägg
9 februari 2022
Under själva handtaget så vill jag minnas att det sitter två stycken stjärnskruvar, lossa dessa och lossa vajern vid motorn och sedan kan man dra ut alltihop in mot kupén. Man behöver alltså inte röra instrumenthuset. Tipset att tejpa en kabel som nämndes tidigare är inte så dumt, lättare att få ut den nya vajern och få den precis där den suttit tidigare.
Man kan med fördel lossa klädseln under ratten (om denna finns kvar) för att lättare manövrera ut/in vajern genom torpedplåten.

21 Inlägg
10 februari 2022
Trådstartare
Hilmer skrev:
Under själva handtaget så vill jag minnas att det sitter två stycken stjärnskruvar, lossa dessa och lossa vajern vid motorn och sedan kan man dra ut alltihop in mot kupén. Man behöver alltså inte röra instrumenthuset. Tipset att tejpa en kabel som nämndes tidigare är inte så dumt, lättare att få ut den nya vajern och få den precis där den suttit tidigare.
Man kan med fördel lossa klädseln under ratten (om denna finns kvar) för att lättare manövrera ut/in vajern genom torpedplåten.

Tackar! Ska testa detta, måste bara beställa vajern och handtaget först smile

Sök