torpis skrev:mrs_shrek skrev:KenthIJ skrev:Har kört bilen 11638 km totalt (köpte den i början på april och då var det ju som sagt fortfarande en del minusgrader) och har tankat den för totalt 3.636.35 sek. (224.38 L ) Tankar ganska ofta 98 octan. Genomsnittliga bensinförbrukningen ligger på 1.71 L /100 km.
Har kört den på 73% el enligt bilens dator och betalar 1.57 sek /kWh när jag laddar hemma (har inte fått senaste räkningen) men jag laddar en hel del på "gratis" publika laddare.
Hej!
Nyfiken på hur rymlig ni upplever båda era Prius är? Vi letar annat framöver, och vill väldigt gärna kunna komma in på hybrid marknaden😏 Men för mig som är en kort madam brukar kombi modeller dels kännas låga i takhöjden samt hamnar stolparna oftast i vägen i synfältet för mig 🥴 Har åkt Toyota Verso i många år, så vi hade väldigt gärna velat hitta något med liknande takhöjd och sedan har vi tre kids i övre tonåren som behöver med ibland 😅 Vardagsvis är det jag som kommer använda bilen då jag agerar taxi till skolan, handlar osv. Behöver automat och som sagt, önskar en smidig bil. Går de boxarna att ticka av med Prius modellerna? Prius + verkar omöjlig att få tag på, åtminstone inom rimligt räckhåll där vi bor. Tacksam för svar oavsett från vem ☺️
Är det ekonomi så som i inköpspris som gör att ni inte kollat på elbilar? Hybrid kräver ju att man är ganska rabiat entusiast och ALLTID pluggar in... med elbil är det liksom inte lika viktigt längre eftersom man har 10ggr så många mil med sig i tanken. Om vi nu utgår ifrån att man har en önskan att köra på el med sitt intresse för hybrider.
Lite beroende på hur många mil man vill åka per år så börjar det ju poppa upp lite alternativ. Hyundai Kona 2019 1200mil för 320k tex. (Bara råkade ha det i huvudet från säljforum) 320k är liksom inte en miljon iaf och "bara" 90k mer än billigaste prius plug-in av den modell vi diskuterar här.
Oj nu blev jag med ens mycket förvirrad 🥴 Jag syftar alltså till Toyotas elhybrid - det är väl de som laddar medan man kör bilen? Nåväl. Vi är inte intresserade av en vanlig ladd-elbil, det passar inte vår vardag att hålla koll på när bilen ska laddas etc 😬 Låter säkert provocerande för en del men så känner vi. Ciaooo 🙃
0
0
0
0